Sleepboot van MSC meteen aan de slag in Antwerpen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Med Castor' assisteert de 'Conti Cortesia'
De ‘Med Castor’ assisteert de ‘Conti Cortesia’ © Stefan Verberckmoes

MSC-dochter MedTug mocht zaterdag in de late middag de sleepboot ‘Med Castor’ verwelkomen. Het is de eerste sleper die onder de kleuren van MedTug op de Schelde actief is. Het schip heeft een paaltrekkracht van 85 ton.

De ‘Med Castor’ werd door een Italiaanse eigenaar besteld bij de Nederlandse scheepswerf Damen. Op 25 mei arriveerde de sleepboot van 28 meter lang onder de naam ‘Orlando Onorato’ in Stellendam voor de afwerking. Daar werd de sleper omgedoopt tot ‘Med Castor’ en werd op de schoorsteen het logo van MedTug aangebracht.

De sleepboot van MSC meerde bij aankomst vorige zaterdag eerst even aan de kaai aan de ingang van de Kallosluis af, maar ging daarna al snel aan de slag. Op zondag assisteerde de ‘Med Castor’ onder andere MSC’s gehuurde containerschip ‘Conti Cortesia’ (8.063 teu) uit de IPAK Service bij aankomst in het Deurganckdok (zie foto).

Antwerp Tonnage

Alle containerschepen van MSC die sleepbootassistentie nodig hebben, werden tot eind mei geassisteerd door Boluda Towage. Omdat de ‘Med Castor’ onmogelijk alle schepen van MSC kan bedienen, doet MedTug ook een beroep op sleepboten van Antwerp Tonnage, een joint venture van Fairplay en Multraship.

Bij de aankomst van de ‘Conti Cortesia’ maakte de ‘Med Castor’ vast als achterste sleepboot, terwijl de ‘Multratug 28’ aan de voorzijde hielp trekken tijdens het zwaaien voor de ingang van het Deurganckdok. MedTug heeft zijn zetel op hetzelfde adres als MSC PSA European Terminal (MPET) aan Kaai 1742. Tussen de verschillende opdrachten door, meert de ‘Med Castor’ doorgaans af aan de hoek van het Deurganckdok en de Schelde aan de kant van Antwerp Gateway.

Stefan Verberckmoes