Schip Evergreen maakt omweg van 2 maanden na COVID-overlijden kapitein

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Ital Libera' (5.090 teu)
De ‘Ital Libera’ (5.090 teu) © Italia Marittima

Een containerschip van Evergreen wijkt momenteel uit van Zuidoost-Azië naar Italië om daar het lichaam te lossen van de kapitein, die aan een COVID-19-besmetting is overleden. Het schip heeft al sinds 1 april geen haven meer mogen aanlopen.

De ‘Ital Libera’ is een maxipanamaxschip van 5.090 teu dat door Evergreen wordt ingezet in een wekelijkse dienst tussen het Verre Oosten en Zuid-Afrika. Het gaat om een gezamenlijke dienst met Ocean Network Express (ONE), COSCO Shipping Lines, OOCL en Gold Star Line, waarop ook Hapag-Lloyd en Zim over een allocatie beschikken.

Op 1 april begon de ‘Ital Libera’ aan de terugreis uit Durban naar Singapore. Tijdens die trip werd vastgesteld dat er bemanningsleden aan boord besmet waren met het coronavirus. De Italiaanse kapitein Angelo Capurro (61) is op 13 april aan dat virus overleden.

Quarantaine

In eerste instantie werd besloten dat het containerschip voor de rede van Jakarta gedurende een periode van veertien dagen in quarantaine zou gaan. Maar daarna bleek dat geen enkele Aziatische haven bereid was om de ‘Ital Libera’ te laten afmeren.

Voor Evergreen zit er nu niets anders op dan het schip een gigantische omweg naar Italië te laten maken, waar het stoffelijk overschot van boord zal gehaald worden. De rederij heeft intussen al overmacht uitgeroepen en zich bij de klanten – wiens lading nog altijd aan boord is – verontschuldigd.

Lloyd Triestino

De ‘Ital Libera’ is welkom in Italië omdat het schip onder Italiaanse vlag vaart. Evergreen nam destijds de Italiaanse rederij Lloyd Triestino over en veranderde de rederijnaam in maart 2006 in Italia Marittima. De thuishaven van de ‘Ital Libera’ is nog altijd Triëst.

Het is nog niet duidelijk welke haven het containerschip in Italië zal aanlopen. Momenteel vaart het containerschip nog door de Rode Zee richting Suez. Na de stop in de eigen vlaggenstaat zal de ‘Ital Libera’ naar de Far East terugkeren om er met meer dan twee maand vertraging de lading te lossen van de zeven carriers die bij de lijndienst betrokken zijn.

Stefan Verberckmoes