Hapag-Lloyd en ONE voltooien integratie TradeLens

Nieuws, Scheepvaart
Jonas Van Boxel
Container Hapag-Lloyd
Container Hapag-Lloyd © Hapag-LLoyd

Twee jaar nadat de instap werd aangekondigd, zijn rederijen Hapag-Lloyd en Ocean Network Express (ONE) volledig aangesloten op het blockchainplatform TradeLens. Data over twee derde van de globale containervracht verschijnen nu op het platform.

TradeLens, het wereldwijde blockchainplatform van Maersk en IBM, kondigde de toetreding van Hapag-Lloyd en ONE al in juli 2019 aan. Het nieuws maakte toen deel uit van een stroomversnelling voor TradeLens, dat in het eerste jaar moeite had om geïnteresseerde spelers aan te trekken.

Voor de effectieve aansluiting van de vijfde en zesde grootste rederijen ter wereld, waren dus nog eens twee jaar en verschillende proefprojecten nodig. Hapag-Lloyd en ONE voegen zich bij Maersk, CMA CGM en MSC. Die laatste twee voltooiden hun integratie in oktober van vorig jaar. Vijf van de zes grootste rederijen zijn geïntegreerd op TradeLens (COSCO niet).

42 miljoen transporten

Het TradeLens-ecosysteem omvat nu meer dan driehonderd organisaties, zeggen Maersk en IBM. Daarbij zijn tien oceaanrederijen en zitten data van meer dan zeshonderd havens en terminals wereldwijd. Tot nu toe passeerden 42 miljoen zendingen via TradeLens, goed voor 2,2 miljard events en 20 miljoen documenten.

“Wij geloven dat TradeLens alle partijen van de logistieke keten samen kan brengen. Op dat digitaal ecosysteem kunnen klanten vlot, transparant en veilig documenten en interacties delen”, zegt ONE-CEO Jeremy Nixon.

Volgens TradeLens-baas Mike White zorgt de toetreding van Hapag-Lloyd en ONE ervoor dat nu twee derde van de wereldwijde containervracht verbonden is aan het platform. “Alle deelnemers profiteren van de daling in manuele handelingen en kunnen hun processen stroomlijnen door automatisatie en betere voorspellingen.”

Jonas van Boxel