Belgische nv Cobelfret Ferries lost op in Luxemburgse CLdN Ro-Ro sa

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
'Somerset'
‘Somerset’ © Henk Claeys

CLdN verkoopt de twee lijndiensten van zijn Belgische nv Cobelfret Ferries aan de Luxemburgse vennootschap CLdN Ro-Ro sa. De lijnen van Zeebrugge met Purfleet en Killingholme maakten in 2020 ondanks de brexit en corona een winst van 6,3 miljoen euro.

Groep CLdN verschuift de meeste activiteiten van de Belgische vennootschap Cobelfret Ferries naar de Luxemburgse vennootschap CLdN Ro-Ro. Dat onthult de jaarrekening van het boekjaar 2020 die door de Nationale Bank van België werd gepubliceerd. De naam Cobelfret gaat terug naar de wortels van de groep CLdN in 1928. Toen bleef Luxemburger Léon Cigrang na zijn studies in Antwerpen hangen en stichtte hij tradingbedrijf Compagnie Belge d’Affrètements (Cobelfret).

De nv Cobelfret Ferries werd in 1973 opgericht voor rorotrafiek tussen België en het Verenigd Koninkrijk. Binnen het netwerk van CLdN staat Cobelfret Ferries vandaag in voor de lijndiensten van Zeebrugge naar Londen (Purfleet) en Humber (Killingholme).

Vier schepen blijven

Op 2 april 2021 hield de nv Cobelfret Ferries een raad van bestuur met als belangrijkste agendapunt de verkoop van de twee lijndiensten aan CLdN ro-ro SA. “Die verkoop kadert in een herstructurering om de groep zo efficiënt mogelijk te maken. De timing is afhankelijk van de externe waardering die nog dient gefinaliseerd te worden. Het personeel van Cobelfret Ferries zal overgaan naar een andere verbonden vennootschap. De contractuele verbintenissen met betrekking tot klanten, huurschepen en terminals zullen worden overgenomen door de overnemende verbonden vennootschap CLDN Ro-Ro sa.”

De vier schepen waarvan Cobelfret Ferries eigenaar is zullen niet mee verkocht worden aan CLdN Ro-Ro sa. “Die schepen blijven eigendom van Cobelfret Ferries nv, die ze verder blijft uitbaten door middel van timecharters. Drie ervan zullen waarschijnlijk verkocht of verhuurd worden aan een derde partij op het moment dat twee nieuwbouwschepen die door de groep besteld zijn, opgeleverd worden. De verwachting is dat dit eind 2021 of begin 2022 zal gebeuren.” De vier schepen waarover het gaat, worden niet benoemd.

Gezonde winst

De nv Cobelfret Ferries maakte in 2020 winst, ondanks COVID-19 en de brexit. De omzet daalde van 170,7 miljoen euro in 2019 naar 157,2 miljoen euro in 2020. Dat kwam voornamelijk doordat de volumes van nieuwe wagens substantieel niet – zoals de trailers en containers vanaf mei – herstelden. De bedrijfskosten daalden van 161,1 miljoen naar 155,3 miljoen euro.

Uiteindelijk daalde de operationele bedrijfswinst van 13,5 naar van 6,3 miljoen euro, nog altijd een positief cijfer na een bewogen economisch jaar. Daarbij kwam nog een financiële opbrengst van 12,3 miljoen euro, grotendeels te danken aan een dividend van een dochterbedrijf. Wellicht gaat het om de Luxemburgse dochtervennootschap Shiplux XII die optreedt als reder voor het roroschip ‘Somerset’ (foto). Het boekjaar 2020 sloot zo af met een winst van 18,5 miljoen euro. Die te bestemmen winst wordt gebundeld met de 28,1 miljoen euro overgedragen winst van 2019, tot in totaal 46,6 miljoen over te dragen winst naar het boekjaar 2021.

Roel Jacobus