2M nog maand langer weg uit Hamburg

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Matz Maersk' (rechts) kruist een andere megamax van Maersk op de Westerschelde
De ‘Matz Maersk’ (rechts) kruist een andere megamax van Maersk op de Westerschelde © Maersk op Twitter

Omdat de congestieproblemen bij Eurogate in Hamburg de vaarschema’s in de war blijven sturen, hebben Maersk en MSC besloten om er tot eind juli hun grote Far East-loop weg te houden. Dat is goed nieuws voor MSC PSA European Terminal (MPET).

Het containerplein van de terminal Eurogate Hamburg staat al een tijdje vol en de wachttijden voor schepen lopen er op. De 2M-partners Maersk en MSC besloten daarom eerder al om vier aanlopen van de AE7/Condor Service deze maand af te leiden naar de North Sea Terminal Bremerhaven.

Deze dienst van en naar het Verre Oosten heeft grote call sizes in Duitsland, omdat de Elbehaven na Felixstowe de tweede loshaven in Noord-Europa is. Het is ook de enige van de zes 2M-loops tussen de Far East en Noord-Europa die Hamburg rechtstreeks bedient. De vier schepen die deze maand in China laden voor de AE7/Condor-dienst, zullen hun Duitse lading in juli in Bremerhaven lossen.

Goed voor MPET

Hamburg verliest daardoor volgende maand een aanloop van de ‘MSC Hamburg’ (16.652 teu) en haar zusterschip ‘MSC New York’. De twee schepen van Maersk die volgende maand niet de Elbe zullen opvaren, zijn de ‘Marchen Maersk’ en ‘Matz Maersk’ (zie foto) van elk 18.340 teu.

Dat het 2M Vessel Sharing Agreement de rotatie van de AE7/Condor Service tijdelijk bijstuurt, is goed nieuws voor de MSC PSA European Terminal (MPET) aan het Deurganckdok. De Antwerpse aanloop volgt onmiddellijk na de Noord-Duitse halte, wat betekent dat congestie in Hamburg ook een verstorend effect kan hebben op de terminalplanning van MPET.

Stefan Verberckmoes