Verzekeraar in beroep tegen beslag: ‘Ever Given’ mogelijk 4 mei vrij

Nieuws, Scheepvaart
Philippe Van Dijck
Hamer wetboek rechtbank
Hamer wetboek rechtbank © pixabay

De verzekeraar van de ‘Ever Given’ heeft beroep aangetekend tegen het beslag. Mogelijk komt hiermee snel een einde aan de blokkering van het schip en de ruim achttienduizend containers aan boord.

Na de succesvolle berging ligt de ‘Ever Given’ nog altijd in The Great Bitter Lake, een breder stuk van het Suezkanaal. Op 15 april 2021 werd het schip in beslag genomen op verzoek van de Egyptische autoriteiten. Die hoopten de verzekeraars en eigenaar van de ‘Ever Given’ op die manier onder druk te zetten om akkoord te gaan met een minnelijke regeling.

Een van de verzekeraars, de UK P&I Club heeft intussen beroep aangetekend tegen de beslissing van de Egyptische rechtbank. Als de Egyptische beroepsrechter oordeelt dat het beslag onterecht was, zal de ‘Ever Given’ in theorie het Suezkanaal kunnen verlaten. Een beslissing wordt ten vroegste verwacht op 4 mei 2021, wanneer de zaak voorkomt. Dat betekent dat de ‘Ever Given’ dus zeker nog een week zal stilliggen.

Gezondheid bemanning

De aanhoudende juridische discussies zijn slecht nieuws voor de bemanning. In het beste geval moeten ze nog een week vastzitten, mogelijk nog langer wanneer het beroep wordt afgewezen.

De bemanning stelt het voorlopig nog goed. Op 18 april 2021 bezocht een delegatie van de International Transport Workers’ Federation (ITF) het schip en inspecteerde alle bemanningsleden. Er werden geen belangrijke gezondheidsproblemen vastgesteld. Hoewel de moraal hoog was en de bemanning snel terug aan het werk wilde, merkten de inspecteurs van de ITF wel op dat de bemanningsleden bezorgd waren over hun lot. De ITF riep de Egyptische autoriteiten op om op korte termijn een crewwissel toe te staan mocht de ‘Ever Given’ nog langer geblokkeerd worden.

Panamese vlaggenstaat moeit zich

Intussen heeft ook de Panamese vlaggenstaat van zich laten horen. De ‘Ever Given’ vaart momenteel onder Panamese vlag, net als een tiental andere schepen van dezelfde Japanse eigenaar. Panama heeft laten weten dat het overweegt om een verbod op te leggen om van vlag te veranderen. Een wijziging van vlag zou als gevolg hebben dat het schip weer andere juridische ontstnappingsmogelijkheden heeft, iets wat de eigenaar op dit moment erg interesseert. Een dergelijk verbod zou zich uitstrekken tot alle schepen van de Japanse eigenaar.

Achttienduizend containers

Intussen lopen de onderhandelingen verder over een minnelijke regeling en wordt er koortsachtig gezocht naar een oplossing voor de ruim achttienduizend containers aan boord. Verschillende ladingeigenaars, waaronder IKEA en ALDI, hebben al bevestigd dat zij wachten op goederen die nog aan boord zijn.

Een van de laatste ideeën is om een aantal containers van het schip te halen via rechtstreekse overslag. Op die manier zouden minstens een aantal eigenaars van de containers hun goederen ontvangen. Een rechtstreekse overslagoperatie is wel niet zonder risico, zowel operationeel als juridisch en is zeker niet evident bij een van de grootste schepen ter wereld. Bovendien zal dergelijke operatie wellicht alleen maar kunnen doorgaan met toestemming van de lokale autoriteiten, die net het omgekeerde willen: zo veel mogelijk containers op het schip houden om een meer voordelige regeling uit de brand te slepen.

Philippe Van Dijck