MSC zet grootste schip ooit in op de trans-Atlantic

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Aankomst 'MSC Cristina' van 13.102 teu ter hoogte van Doel
Aankomst ‘MSC Cristina’ van 13.102 teu ter hoogte van Doel © Stefan Verberckmoes

De Zwitserse rederij MSC zet als eerste een schip van ruim 13.000 teu in tussen Noord-Europa en de oostkust van Noord-Amerika. Voor Europese exportlading naar Canada en Mexico voert de rederij uit Genève een fors hogere toeslag in.

De ‘MSC Cristina’ van 13.102 teu (foto) is gisteren aan de MSC PSA European Terminal (MPET) vertrokken naar New York, waar de neopanamax op 14 april verwacht wordt. De diepgang van 14,8 meter tijdens die westboundtrip maakt duidelijk dat er veel lading aan boord is.

MSC zet het schip in als zogenaamde ‘extra sailer’, omdat het westbound-ladingaanbod momenteel groter is dan de capaciteit van de drie trans-Atlantische diensten van het 2M Vessel Sharing Agreement met Maersk. In die drie diensten varen schepen met een capaciteit tot 8.827 teu, wat tot nu toe zowat als het maximum voor de North Atlantic gold. De ‘MSC Cristina’ arriveerde overigens in Antwerpen als ‘extra sailer’ uit het Verre Oosten.

Lege containers

Dat het ladingaanbod richting VS bijzonder groot is, bleek vorige week al toen Hapag-Lloyd een tijdelijke boekingsstop moest invoeren en CMA CGM de invoering van een Peak Season Surcharge aankondigde.  

Een van de grote uitdagingen voor de carriers is om voldoende lege containers naar Noord-Europa te halen, wat de rederijen met extra kosten opzadelt. MSC Belgium kondigde daarom een verhoging van de Equipment Imbalance Surcharge (EBS) aan per 26 april voor alle Europese exportlading naar Canada en Mexico. De nieuwe EBS bedraagt 1.500 dollar voor standaardcontainers en 2.000 dollar voor reefercontainers.

Stefan Verberckmoes