MSC kiest dienst voor nieuwste megamax van 23.656 teu

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'MSC Mia' (23.756) op de Schelde bij het vertrek uit Antwerpen
De ‘MSC Mia’ (23.756) op de Schelde bij het vertrek uit Antwerpen © Stefan Verberckmoes

MSC nam in 2019 en 2020 elf recordschepen van 23.656 tot 23.756 teu in de vaart. Dit jaar komen er nog vijf nieuwe zusterschepen bij. De ‘MSC Apolline’ zal volgend weekend op maidentrip vertrekken voor de AE1/Shogun Service van 2M.

MSC’s grootste megamaxschepen waren regelmatige bezoekers van de Antwerpse haven toen ze nog in de AE2/Swan Service van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC tussen het Verre Oosten en Noord-Europa voeren. De tijdelijke opheffing van de AE2/Swan en AE20/Dragon Service maakte een einde aan die aanlopen en intussen varen bijna alle recordschepen uit MSC’s vloot in de AE11/Jade Service tussen de Far East en het Middellandse Zeegebied.

Vijf extra megamaxen

Deze week zal de Zuid-Koreaanse scheepsbouwer Daewoo de ‘MSC Apolline’ (23.656 teu) opleveren als eerste uit een reeks van vijf extra bestelde megamaxschepen. Die containerreus zal op zaterdag 17 april in Shanghai beginnen laden voor de AE1/Shogun Service van 2M. Daarna zal ook nog in Xiamen, Tanjung Pelepas en Colombo geladen worden voor de drie Noord-Europese aanloophavens Felixstowe, Rotterdam en Bremerhaven.

Het is voorlopig nog onduidelijk of de volgende vier zusterschepen in diezelfde dienst zullen worden ingezet. De nieuwe ‘MSC Amelia’, ‘MSC Diletta’, ‘MSC Michele’ en ‘MSC Allegra’ zullen allemaal nog voor het einde van de zomer op maidentrip vertrekken.

Stefan Verberckmoes