MSC, CMA CGM en Zim vechten om peperdure schepen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Seamax Niantic' (9.034 teu) onder de vroegere naam 'UASC Umm Qasr' bij aankomst aan het Deurganckdok
De ‘Seamax Niantic’ (9.034 teu) onder de vroegere naam ‘UASC Umm Qasr’ bij aankomst aan het Deurganckdok © Stefan Verberckmoes

De Zwitserse rederij MSC snoept opnieuw twee grote schepen af van Zim en CMA CGM. Zim vond ter compensatie een zeldzaam en dus peperduur schip op de chartermarkt. CMA CGM gaat nu extra schepen zoeken bij kleine Chinese rederijen.

MSC is al sinds augustus de actiefste koper op de tweedehandsmarkt. De rederij uit Genève heeft sindsdien al 41 containerschepen gekocht en is duidelijk bereid om grof geld te betalen om interessante schepen van de concurrentie af te snoepen. Twee van de laatste aanwinsten zijn de 9.288 teu grote zusterschepen ‘Anaxagoras’ en ‘Adonis’, die worden overgenomen van Capital Product Partners.

Aan het duo hangt een stevig prijskaartje van bijna 195 miljoen dollar, wat aanzienlijk hoger is dan de prijs van 150 miljoen dollar voor een nieuwbouw megamax van 24.000 teu. Het zijn ook relatief jonge schepen (bouwjaar 2015-2016) met 1.500 aansluitingen voor reefercontainers. De ‘Anaxagoras’ is momenteel nog voor CMA CGM actief onder de naam ‘CMA CGM Magdalena’, terwijl de ‘Adonis’ voor Zim vaart. Beide carriers moeten dus weer een Very Large Container Ship (VLCS) aan MSC afstaan.

Seamax

Eerder dit jaar snoepte MSC van Zim ook al vier gecharterde schepen van 11.037 teu af. De Israëlische rederij moet daarom op zoek gaan naar vervangschepen, die al bijzonder schaars zijn. Zim was er dan ook als de kippen bij om de ‘Seamax Niantic’ van 9.034 teu te huren. Het schip dat tot vorig jaar een vaste bezoeker van de Antwerpse haven was onder de toenmalige naam ‘UASC Umm Qasr’ (foto), vaart nu nog in charter voor CMA CGM tussen de Far East en Latijns-Amerika voor een bedrag van 30.000 dollar per dag. Zim zal aan de eigenaar Seamax Capital Management de komende vijf jaar een bedrag van ongeveer 50.000 dollar per dag betalen.

Ook in de andere marktsegmenten blijven de charterprijzen fors stijgen. Voor een klassiek panamaxschip van 4.300 teu werd de voorbije week een tarief van 41.000 dollar per dag afgesproken voor een charter van iets meer dan twee jaar. Volgens de Franse databank Alphaliner staat haar charterindex nu op het hoogste peil sinds 2005.

Chinese feeders

Omdat er weinig panamaxschepen beschikbaar zijn, is CMA CGM in China gaan zoeken naar schepen van 4.200 tot 5.000 teu. Het gaat om tonnage die Duitse rederijen de voorbije jaren aan kleine Chinese carriers hebben verkocht. Die schepen worden er nu onder Chinese vlag als feeders op binnenlandse routes ingezet. De Franse carrier heeft er met succes een zestal schepen kunnen fixen voor een paar jaar door de lokale carriers hoge chartertarieven aan te bieden.

Zhonggu Logistics is een van de Chinese carriers die op dat aanbod is ingegaan. De ‘Zhong Gu He Bei’ van 5.089 teu (ex-‘Northern Genius’) die de rederij in 2017 voor een bedrag van amper 6,5 miljoen dollar heeft overgenomen, zal de komende twee jaren voor CMA CGM varen aan een tarief van 38.000 dollar per dag. Deze charterdeal levert Zhonggu Logistics dus maar liefst 27,74 miljoen dollar aan inkomsten op.

Awilco

MSC probeert de escalerende huurprijzen voor panamaxtonnage te vermijden door schepen op te kopen. De ‘Mattina’ van 4.363 teu die nu al voor MSC vaart aan een tarief van 17.000 dollar per dag, werd voor een bedrag van ongeveer 23 miljoen dollar tweedehands overgenomen van Awilco. Die Noorse eigenaar betaalde drie jaar geleden zelf maar 11,5 miljoen dollar voor dat schip. MSC kocht van Awilco ook nog de ‘Tejas’ (ex-‘Zim Texas’), zodat ook dat gehuurde schip van 4.231 teu niet teruggeleverd moet worden.

Stefan Verberckmoes