Containerreus ‘MSC Erica’ uit Suezfile op blitzbezoek bij MPET

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

MSC biedt deze week een extra afvaart uit Antwerpen naar de Far East met de ‘MSC Erica’ (19.437 teu) uit de AE1/Shogun Service van het 2M Vessel Sharing Agreement met Maersk. De containerreus laadt vandaag bij MPET.

De ‘MSC Erica’ was een van de eerste megamaxschepen die na het opheffen van de blokkade van het Suezkanaal op 30 maart van de Rode Zee naar Europa kon varen. De containerreus vaart in een dienst die Antwerpen normaliter niet aanloopt, en werkte de voorbije week de vaste rotatie af met haltes in Felixstowe, Rotterdam en Bremerhaven.

Op vraag van MSC is de kapitein gisteren de Westerschelde opgevaren om vandaag aan de MSC PSA European Terminal (MPET) exportlading op te pikken. Het gaat om een kort blitzbezoek, want er werd al tegen 13 uur een loods besteld om de Schelde weer af te varen (met een diepgang van 14,2 meter). De ‘MSC Erica’ herneemt dan de vaste rotatie met volgende aanlopen in Tanger, Salalah, Hongkong, Yangshan (Shanghai) en Xiamen.

AE7/Condor

MPET behandelde eerder deze week al de ‘Munkebo Maersk’ (18.340 teu) uit de AE55/Griffin Service en de ‘MSC Rapallo’ (13.050 teu) uit de AE6/Lion Service. Na de ‘MSC Erica’ is het morgen de beurt aan de ‘Ebba Maersk’ van 17.816 teu (foto) uit de AE7/Condor Service om af te meren in het Deurganckdok. Dat schip heeft al Aziatische importlading gelost in achtereenvolgens Tanger, Felixstowe en Hamburg.

Stefan Verberckmoes