CEO Hapag-Lloyd: “Situatie meest kritiek in Rotterdam en Southampton”

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
CEO Hapag-Lloyd Rolf Habben Jansen
CEO Hapag-Lloyd Rolf Habben Jansen © Hapag-Lloyd

Hapag-Lloyd verwacht de vier komende weken nog meer congestie in Noord-Europese havens, waarbij de situatie het meest kritiek wordt in Rotterdam en Southampton. Het verkeer op die trade zal pas vanaf het derde kwartaal weer normaal verlopen.

Rolf Habben Jansen, CEO van Hapag-Lloyd, heeft donderdagavond 8 april in een mediabriefing teruggeblikt op de recente Suezblokkade. Die werd volgens hem al bij al nog relatief vlot afgehandeld. De Duitse rederij heeft geen schepen via de Kaap moeten afleiden en het laatste geblokkeerde eigen schip kon op 1 april door Suez transiteren. Er werden wel zes schepen van de partners van THE Alliance via Zuid-Afrika omgeleid.

Ondanks de vlotte afhandeling zal die blokkade het containerverkeer tussen het Verre Oosten en India enerzijds, en Europa en de oostkust van de Verenigde Staten anderzijds, grondig verstoren. Omdat de grote Noord-Europese havens al voor het Suezincident met congestieproblemen worstelden, zal de situatie in de komende vier weken alleen maar verergeren.

Kritiek

De havens van Rotterdam en Southampton zijn volgens Habben Jansen de grootste knelpunten. “Daar wordt de situatie kritiek”, voorspelt de CEO. In de thuishaven Hamburg zijn de problemen volgens hem ‘beheersbaar’. In het Middellandse Zeegebied kampen sommige havens met lichte congestie.

Om te vermijden dat de terminals zich verslikken in het verkeer, vraagt Hapag-Lloyd de medewerking van de klanten. Het vriendelijke verzoek luidt om een lege container slechts zeven dagen voor de geplande affvaart af te halen en de gevulde container zo dicht mogelijk bij de ‘closing date’ van die afvaart terug naar de terminal te brengen.

Geen snelle verbetering

Habben Jansen verwacht geen snelle verbetering in de verstoorde vaarschema’s. De schepen die de komende weken in Europa lossen, zullen over een maand met een of twee weken vertraging in de Far East arriveren. Hapag-Lloyd verwittigt de verladers nu al dat het onvermijdelijk zal zijn dat er dan een of twee afvaarten per dienst vanuit de Far East naar Europa zullen wegvallen.

Door het grote ladingaanbod en het tekort aan schepen, zijn de spottarieven voor Chinese export naar een zeer hoog niveau geklommen. Habben Jansen zegt dat de congestie de carriers anderzijds ook wel handenvol geld kost. De gemiddelde doorlooptijd van onze containers is met 20% gestegen. Dat betekent in de praktijk dat we 20% meer containers moeten inzetten om dezelfde volumes te kunnen vervoeren. De voorbije twaalf maanden heeft Hapag-Lloyd alvast 300.000 extra containers aan het containerpark toegevoegd.   

Stefan Verberckmoes