Carriers verdienden 245 dollar per gefactureerde 1.000 dollar

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
'New York Express'
‘New York Express’ © Hapag-Lloyd

De winstmarges van de grote containerrederijen zijn in de loop van 2020 fors gestegen. Zes carriers behaalden volgens een analyse van de Franse databeheerder Alphaliner in het laatste kwartaal zelfs marges van om en bij de 30%.

De combinatie van recordtarieven voor Chinese export en een onverwacht groot ladingaanbod als gevolg van de boomende e-commerce, heeft de carriers geen windeieren gelegd. Negen grote containerrederijen hebben de voorbije weken jaarcijfers gepubliceerd. Hun gezamenlijke operationele winst (exclusief eenmalige afschrijvingen of meerwaarden) bedroeg 15 miljard dollar. In 2019 was dat maar 4,8 miljard dollar.

De grote winsten werden vooral in het laatste kwartaal gemaakt. De gemiddelde operationele marge is vorig jaar gestegen van amper 2,6% in het eerste kwartaal naar 8,5% en 14,8% in het tweede en derde kwartaal, om in het laatste kwartaal zelfs 24,5% te bereiken. Dat wil zeggen dat de rederijen in het voorbije kwartaal per 1.000 dollar aan inkomsten 245 dollar winst maakten.

Europese carriers

Dat winstbedrag is een gemiddelde. Sommige carriers deden het nog beter. De Israëlische carrier Zim die vooral op de trans-Pacific actief is, behaalde met 32,3% de hoogste operationele marge. Ook Yang Ming (32%), Wan Hai (30,9%), HMM (29,8%), Evergreen (28,6%) en ONE (27,6%) scoorden beter dan het gemiddelde.

De marges van de grote Europese carriers lagen onder het gemiddelde van de negen carriers, omdat zij ook actief zijn op vaargebieden als de trans-Atlantic of de trade tussen Europa en Latijns-Amerika, waar het effect van de fors gestegen Chinese export niet speelt. De Franse carrier CMA CGM scoorde met een operationele marge van 21,3% uiteindelijk nog beter dan Maersk (14,2%) en Hapag-Lloyd (13,4%).

Doemscenario’s

De forse winsten van de carriers staan in schril contrast tot de doemscenario’s die een jaar geleden nog circuleerden toen het ladingaanbod fors ging dalen als gevolg van de wereldwijde uitbraak van het coronavirus. De Deense consultant Sea Intelligence hield toen nog rekening met een collectief verlies voor de lijnvaartsector van 23 miljard dollar in het slechtste scenario.

Stefan Verberckmoes