Twee rampschepen van Maersk opnieuw in de vaart

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Maersk Elba' (13.568 teu) in Algeciras
De ‘Maersk Elba’ (13.568 teu) in Algeciras © Boluda

Twee van de drie zusterschepen van 13.568 teu uit de vloot van de Deense rederij Maersk die de voorbije maanden in grote problemen kwamen, zijn opnieuw in de vaart. Het derde schip zal wellicht op 27 maart weer aan de slag gaan.

De ‘Maersk Eindhoven’, die op 17 februari ten oosten van Japan 260 containers verloor in de Stille Oceaan, is vorige dinsdag 2 maart weer vertrokken uit Yokohama naar Los Angeles. De containerreus wordt er op 13 maart verwacht en zal moeten aanschuiven tot er een ligplaats vrijkomt bij APM Terminals (APMT) Pier 400.

Het schip kwam op 17 februari in de problemen omdat de scheepsmotor enkele minuten uitviel tijdens zwaar weer. Aan dek werden 65 containers beschadigd. De ‘Maersk Eindhoven’ werd afgeleid naar Maersks eigen terminal van APMT in Yokohama, waar ook de nodige herstellingen werden uitgevoerd.

‘Maersk Essen’

De ‘Maersk Essen’, die op 16 januari tijdens een storm op de North Pacific zo’n 750 containers in de oceaan heeft verloren, is begin deze week al voor de kust van Los Angeles voor anker gegaan in de baai van San Pedro om te wachten op een ligplaats in de door zware congestie geplaagde Californische haven. Het schip voer net als de ‘Maersk Eindhoven’ in de TP6/Pearl Service van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC van Xiamen naar Los Angeles.

Na het ladingverlies werd de ‘Maersk Essen’ afgeleid naar de terminal van APMT in de Mexicaanse haven Lazaro Cardenas, waar de zes ingestorte stacks werden gelost. De containerreus kon er op 23 februari vertrekken om de onbeschadigde containers alsnog met anderhalve maand vertraging in Los Angeles af te leveren. Als partner van Maersk deelde ook MSC in de klappen. De rederij uit Genève verloor door dit incident zo’n 350 containers en nog eens 79 andere werden beschadigd.

‘Maersk Elba’

Een derde zusterschip van 13.568 teu, de ‘Maersk Elba’, kreeg op 26 december af te rekenen met een brand in de machinekamer terwijl het op weg was van Port Said naar Felixstowe. De containerreus werd eerst afgeleid naar Algeciras (foto), waar alle reefercontainers werden gelost. De andere lading voor Felixstowe, Rotterdam en Bremerhaven werd vanaf 27 januari in Wilhelmshaven gelost.

De ‘Maersk Elba’ ligt intussen al 35 dagen aan een hoek van de containerterminal van Wilhelmshaven voor herstellingen. Volgens de laatse vaarschema’s zal het neopanamaxschip op 27 maart in Rotterdam opnieuw beginnen laden voor de AE1/Shogun Service van 2M naar de Far East.

Stefan Verberckmoes