Scheepvaart Suez trekt zich op gang: grootste schepen krijgen voorrang

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Het lijkt erop dat de grootste containerschepen eerst mogen vertrekken nu het Suezkanaal weer vrij is. Op dinsdagochtend om tien uur waren er al maar liefst elf megamaxschepen van meer dan 18.000 teu aan een transit bezig.

Het scheepvaartverkeer door het Suezkanaal werd op maandag in de late namiddag hervat nadat de ‘Ever Given’ in het Grote Bittermeer voor anker was gegaan. De schepen die daar zes dagen geblokkeerd waren geweest omdat de ‘Ever Given’ de vaarweg blokkeerde, mochten als eerste het anker lichten en doorvaren naar de Rode Zee.

De ‘YM Wish’ (14.080 teu) mocht als eerste zuidwaarts volgen en kreeg onmiddellijk de ‘Maersk Esmeraldas’ (13.102 teu) en de ‘Ever Globe’ (20.244 teu) in het kielzog.

Noordwaarts

Deze ochtend werden de eerste noordwaartse transits hernomen. De ‘Maersk Denver’, die een week geleden vlak achter de ‘Ever Given’ zat als zesde schip in het konvooi, vaart deze ochtend voorop. Daarna volgen de ‘YM Fountain’ (5.551 teu) en de door Evergreen gehuurde ‘Taurus’ (14.424 teu), die op weg is naar Antwerp Gateway en daar over een tiental dagen wordt verwacht.

Het noordwaartse konvooi telt opvallend veel containerreuzen van 2M. Achter de ‘Taurus’ varen deze ochtend de ‘MSC Erica’ (19.437 teu), de ‘MSC Rifaya’ (19.462 teu), de ‘Mary Maersk’ (18.340 teu), de ‘Munkebo Maersk’ (18.340 teu) en de ‘MSC Oscar’ (19.224 teu), waarvan alleen de voorlaatste normaal gezien een Antwerp call heeft. De ‘Barzan’ van Hapag-Lloyd (19.870 teu) volgt achter de 2M-processie.

Kaaproute

Ook in Port Said is een konvooi vertrokken naar het Grote Bittermeer met intussen al zeven grote containerschepen. Het gaat onder andere om de ‘HMM Gdansk’ (23.964 teu), de ‘Cosco Shipping Leo’ (19.273 teu), de ‘MSC Mia’ (23.756 teu), de ‘Munich Maersk’ (20.568 teu) en de ‘CMA CGM Champs Elysees’ (23.112 teu).

Op de hoofdkantoren van veel rederijen wordt nu bekeken of het omleiden van schepen via de Kaap nog zin heeft. Twee megamaxschepen van Maersk zijn al ver genoeg richting Zuid-Afrika gevaren om die routing aan te houden, maar de ‘MSC Amsterdam’ is in de Indische Oceaan afgedraaid en zal uiteindelijk toch via Suez koers zetten naar Antwerpen.

Schrap

De Europese containerterminals zetten zich al schrap om de toevloed aan Aziatische importlading op te vangen. Hoe druk het zal worden, hangt volledig af van de planning van de carriers. Wanneer zij havens zullen overslaan om tijd te winnen of als ze schepen afleiden, zullen minder havens grotere volumes lossen. Alle naar Noord-Europa varende megamaxschepen die vandaag door Suez varen, zitten alvast in verschillende diensten, wat betekent dat ze meestal verschillende eerste loshavens en/of andere terminals aanlopen.

Stefan Verberckmoes