Opvallend pleidooi topman Hapag-Lloyd voor meer orders

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
CEO Hapag-Lloyd Rolf Habben Jansen
CEO Hapag-Lloyd Rolf Habben Jansen © Hapag-Lloyd

De CEO van Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen, vindt dat er meer nieuwe containerschepen besteld moeten worden. Hij wordt op zijn wenken bediend, want deze week werden in Zuid-Korea nog eens negen grote schepen van zo’n 15.000 teu besteld.

Om een jaarlijkse volumegroei van 3% te kunnen opvangen en het slopen van oudere tonnage toe te laten, moet het orderboek volgens de topman van Hapag-Lloyd zo’n 15% van de bestaande vloot vertegenwoordigen. Volgens Rolf Habben Jansen is dat momenteel maar 11%.

Uit cijfers van de Franse databank Alphaliner blijkt dat het percentage vorige maand al gestegen was naar 12,4%. Het zal ook verder blijven stijgen omdat er nog volop nieuwe orders worden geplaatst. Ook deze week hebben twee Zuid-Koreaanse scheepswerven weer nieuwe bestellingen bevestigd.

Nieuwe orders

Hyundai Heavy Industries ontving een order voor vier schepen van 15.900 teu met scrubber voor oplevering vanaf eind 2022. Samsung Heavy Industries haalde een opdracht binnen voor de bouw van vijf schepen van 15.000 teu die op lng kunnen varen. Wellicht zijn dat vijf van de tien schepen die de Canadese rederij Seaspan laat bouwen voor een charter van twaalf jaar aan de Israëlische carrier Zim. Seaspan bestelde bij een niet nader genoemde werf ook nog eens zes eenheden van 15.000 teu met scrubber.

De ene rederij is al wat ambitieuzer dan de andere wat nieuwbouw betreft. Bij Maersk vertegenwoordigt de capaciteit van de in aanbouw zijnde schepen slechts 1,1% van de huidige vloot. De meest expansieve carriers zijn momenteel Evergreen (56,1%) en Zim (36,4%).

Ontwijkend antwoord

Bij Hapag-Lloyd bedraagt de verhouding tussen nieuwbouw en de bestaande vloot slechts 8,1%. Dat betekent dat de Duitse rederij ook nieuwe orders zou moeten plaatsen om aan de door Habben Jansen beoogde 15% te komen. In een interview met het Deense ShippingWatch beantwoordt hij de vraag over een versnelling van het eigen nieuwbouwprogramma echter ontwijkend.

Het is opmerkelijk dat een grote carrier oproept tot nieuwe orders. Doorgaans proberen de grote rederijen juist de vlootuitbreidingsplannen van de concurrentie te temperen door te wijzen op het gevaar van overcapaciteit.

Scheepstekort

De uitspraken van Rolf Habben Jansen moeten gekaderd worden in de huidige situatie van een tekort aan containerschepen, waardoor zowel de waarde van tweedehandstonnage als de chartertarieven fors stijgen. Een deel van de huidige vlootcapaciteit is nu wel ‘geblokkeerd’ door havencongestie en wordt weer beschikbaar wanneer het probleem van de wachttijden aan de havens opgelost geraakt.

Stefan Verberckmoes