Noren voeren 19e-eeuws plan voor scheepstunnel uit in 2022

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet

Bijna 150 jaar na de eerste plannen, start Noorwegen in 2022 met de bouw van ’s werelds eerste tunnel voor zeeschepen. De 1,7 kilometer lange ‘Stad Ship Tunnel’ moet tegen 2025 of 2026 operationeel zijn en de veiligheid fors verhogen.

In 1874 verscheen er een eerste krantenartikel over de bouw van een mogelijke tunnel om het schiereiland Stad aan de Noorse westkust te omzeilen. De ruwe zeewateren rond Stad zijn berucht. Op het ‘verraderlijke’ deel waar de Noordzee overgaat in de Noorse Zee, zijn in de loop der jaren al een aantal schepen vergaan. Volgens historici sleepten de Vikingen zelfs al meer dan duizend jaar geleden hun boten bij slecht weer over land om maar niet om Stad heen te moeten varen. 

Fjordwateren

De ‘Stad Ship Tunnel’ moet het veilig vrachtvervoer over water stimuleren. Dankzij de tunnel zullen zowel vracht- als passagiersschepen rechtstreeks tussen de Noorse Zee en de Noordzee kunnen varen, terwijl ze binnen de fjordwateren blijven. Het gaat om een pendeldienst tussen Bergen en Alesund.

De tunnel wordt gegraven door een 645 hoge berg en zal 45 meter hoog zijn en 36 meter breed. Ook schepen met een diepgang tot 12 meter kunnen er gebruik van maken. 

In maart 2017 kreeg het project al groen licht van de Noorse regering, maar een concreet bouwjaar of een periode van oplevering bleef uit. De Noorse regering trekt ruim 275 miljoen euro uit voor het project en wacht nu op de definitieve goedkeuring van het Noorse parlement.

Julie Desmet