Nieuwe concessionaris gezocht voor loods- en meerdienst op Zeekanaal

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen
Een zeeschip langs de kade van DD Shipping aan het Zeekanaal Brussel-Schelde in Puurs
Een zeeschip langs de kade van DD Shipping aan het Zeekanaal Brussel-Schelde in Puurs © DD Shipping

De Vlaamse Waterweg lanceert een aanbesteding voor de concessie van een loods- en meerdienst op het Kanaal Brussel-Schelde. De concessie heeft een looptijd van negen jaar en is momenteel in handen van Brabo.

De concessie bestaat uit twee afzonderlijke delen met enerzijds de loodsdienst en anderzijds de meerdiensten. De concessionaris verbindt zich ertoe om 24/7 een loods en/of meerders ter beschikken te stellen van de zeeschepen op het Zeekanaal Brussel-Schelde.

“De huidige concessie loopt af op 31 december van dit jaar. De cvba Brabo heeft ongeveer negen jaar ingestaan voor zowel de beloodsing en de meerdiensten. Om de negen jaar sluiten we een nieuwe concessie af om er zeker van te zijn dat de klanten een optimale dienstverlening krijgen. Alleen kandidaten die voldoen aan de selectievoorwaarden komen in aanmerking. De organisatie die de beste voorwaarden levert, krijgt de concessie. Brabo kan zich uiteraard opnieuw kandidaat stellen”, legt Peter Scheirlinckx, celhoofd Scheepvaartmanagent bij De Vlaamse Waterweg, uit.

350 à 400 schepen

Op jaarbasis varen zo’n 350 à 400 zeeschepen het Zeekanaal op. “Dat is ongeveer een schip per dag. Het Zeekanaal is toegankelijk voor schepen tot 10.000 ton. Op het traject tot Bornem, Puurs, Willebroek zien we een licht stijgende trend van het aantal zeeschepen. Richting Brussel is er een lichte daling. Met dat aantal schepen vertegenwoordigt de concessie een 800-tal taken voor de concessionaris”, zegt Scheirlinckx.

Ook op het Albertkanaal varen zeeschepen. “Dat zijn kleinere schepen die vrij zijn van beloodsing”, besluit hij.

Koen Heinen