Maersk snoept laatste grote CSAV-schepen af van Hapag-Lloyd

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'CSAV Toconao' (8.600 teu) in Fremantle
De ‘CSAV Toconao’ (8.600 teu) in Fremantle © Wikimedia / Bahnfrend

Maersk heeft een nieuwe slag kunnen slaan op de chartermarkt. Vier schepen van 8.600 teu die nu nog voor Hapag-Lloyd varen, zullen de vloot van de Deense carrier vervoegen voor een periode van meer dan drie jaar.

De schepen in kwestie werden in 2013 en 2014 opgeleverd aan de eigenaars Zodiac Maritime en Eastern Pacific Shipping (EPS). De toenmalige Chileense rederij CSAV nam het kwartet voor een periode van acht jaar in charter. Door de fusie van CSAV met Hapag-Lloyd, kwamen die vier zusterschepen in de vloot van de Duitse carrier terecht. Met hun lengte van 299 meter zijn het zogenaamde ‘Bosphorus max’-schepen, die de grootste zijn om het Zwarte Zeegebied te bedienen.

Verkocht

Nu de charters met Hapag-Lloyd aflopen, hebben Zodiac en EPS de zusterschepen ‘CSAV Tyndall’, ‘CSAV Toconao’ (foto), ‘CSAV Traiguen’ en ‘CSAV Trancura’ verkocht. Maersk huurt ze van de nieuwe eigenaars. Het is niet duidelijk hoeveel de Denen hiervoor per dag moeten neertellen.

Hapag-Lloyd verliest door de transactie vier werkpaarden. De charterwissel heeft ook een historisch kantje, want de vier schepen van 8.600 teu waren de laatste die nog een naam droegen met een CSAV-prefix. Wanneer Maersk de boten herdoopt, zal dus opnieuw een pagina in de lijnvaartgeschiedenis worden omgeslagen.

Stefan Verberckmoes