Chartermarkt containerschepen gaat in overdrive

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Northern Javelin' van 8.814 teu
De ‘Northern Javelin’ van 8.814 teu © Etienne Verberckmoes

Hoewel de Chinese exporttarieven op de spotmarkt al aan een afdaling begonnen zijn, blijven de tarieven om een containerschip te huren fors stijgen. De carriers betalen zich blauw om bestaande charters te kunnen verlengen.

Omdat er amper containerschepen op de chartermarkt komen, zijn ze erg gegeerd en wordt er grof geld voor betaald. Rederijen die een charter zien aflopen en het schip willen behouden, hebben weinig keuze wanneer de eigenaar de prijs daarvoor verhoogt en het nieuwe contract voor meerdere jaren willen sluiten.

Volgens de Franse databank Alphaliner is het huren van een schip in een maand tijd 3.000 tot 8.000 dollar per dag duurder geworden, afhankelijk van de grootte van het schip. MSC heeft zopas de charter van een schip van het ‘Northern J’-type van 8.814 teu (foto) voor een periode van vier jaar verlengd. Daarvoor betaalt de rederij uit Genève de komende jaren een recordtarief van 45.000 dollar per dag.

Maersk

Ook de ‘Seamax Bridgeport’ (8.384 teu) blijft nog vier jaar voor MSC varen aan een tarief van 42.000 dollar per dag. Dat is maar liefst 10.000 dollar per dag meer dan wat er in januari voor een vergelijkbaar schip gevraagd werd.

De ‘GSL Nicoletta’ van 6.746 teu zal binnenkort wel de MSC-vloot verlaten. Maersk pikte het schip in voor een bedrag van 33.000 dollar per dag. Flows meldde vorige week al dat die Deense rederij ook 35.000 dollar per dag zal ophoesten voor tonnage van 4.600 teu, wat het hoogste tarief in zestien jaar tijd is.

Verdrievoudiging

Vijf jaar geleden zaten de chartertarieven voor dit soort panamaxschepen nog op een historisch dieptepunt van ongeveer 5.000 dollar per dag. De ‘Northern Priority’ (4.600 teu) vaart nu al in charter voor Maersk aan een tarief van 10.450 dollar per dag. Het nieuwe tarief betekent een meer dan verdrievoudiging van de huurprijs.

De prijsstijging zet zich ook bij de kleinere schepen door. De ‘Carolina Trader’ van 2.782 teu die erg zuinig in brandstofverbruik is, zal de komende achttien maanden voor Fesco in Azië varen tegen een dagtarief van 28.000 dollar. Dat is 7.000 dollar meer dan wat voor een schip van hetzelfde type in februari werd gevraagd.

Spottarieven

Rederijen moeten steeds meer betalen om schepen te huren, terwijl de tarieven op de spotmarkt in China voor exportlading aan het dalen zijn. Een belangrijke kanttekening is wel dat de spottarieven ondanks hun daling nog altijd in historische context bijzonder hoog (en dus lucratief) zijn.

Stefan Verberckmoes