THE Alliance moet invoering nieuw netwerk uitstellen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Rio Grande Express' heeft nu Houston als thuishaven
De ‘Rio Grande Express’ heeft nu Houston als thuishaven © Hapag-Lloyd

Door een tekort aan schepen en door havencongestie loopt de invoering van het nieuwe oost-westnetwerk van THE Alliance vertraging op. Dat betekent concreet voor Antwerpen dat de AL1 Service voorlopig nog niet gestaakt wordt.

Op de North Atlantic zal het nieuwe netwerk tussen Noord-Europa en Noord-Amerika een dienst minder tellen. Het was de bedoeling om de bestaande AL1 Service begin april op te heffen, wat PSA’s Europa Terminal een wekelijkse aanloop kost.

Intussen lijkt het slechte nieuws voor die terminal nog mee te vallen. Het wegvallen van de AL1-dienst zal grotendeels opgevangen worden door beduidend grotere schepen in te zetten in de AL3-dienst, die in de Benelux alleen Antwerpen aanloopt.

Amerikaanse namen

In die AL3 Service worden nu nog vijf schepen van 3.237 teu en de iets grotere ‘Rio Grande Express’ van 4.250 teu (foto) ingezet, die allemaal onder Amerikaanse vlag varen. Hapag-Lloyd wil die vervangen door schepen van 7.323 teu, die vroeger voor UASC voeren en dus Arabische namen hebben.

Omdat de schepen op de trans-Atlantic zullen varen, zal Hapag-Lloyd ze Amerikaanse namen geven. De ‘Al Bahia’ wordt binnenkort omgedoopt tot ‘Delaware Express’. De nieuwe (sic) ‘Colorado Express’ en ‘Hudson Express’ varen nu nog als respectievelijk ‘Al Kharj’ en ‘Al Rawdah’.

Uitstel

Het duurt wel nog even voor alle grotere schepen voor de AL3 beschikbaar zijn. Daarom wordt de aanpassing van een deel van het trans-Atlantische netwerk voorlopig uitgesteld tot minstens eind mei. Tot dan blijft de AL1-dienst, die Antwerpen met Norfolk, Philadelphia, New York en Halifax verbindt, dus behouden. De kans is groot dat die dienst zelfs nog in juni zal doorgaan. 

De nieuwe vaarschema’s van de AL4 Service naar Mexico en de US Gulf, en de AL5 Service naar de westkust van Noord-Amerika, worden wel al in april van kracht met de afvaarten van de ‘Seattle Express’ (5.085 teu) en de ‘NYK Rigel’ (4.922 teu), die respectievelijk op 5 en 14 april aan PSA’s Europa Terminal (Kaai 869) verwacht worden.

India

Een blik op de vaarschema’s tussen Noord-Europa en de Far East maakt duidelijk dat ook daar nog niet alle geplande rotatiewijzigingen kunnen doorgevoerd worden. Sommige schepen blijven nog een maand langer hun oude rotaties volgen.

Ook de vervanging van schepen van 13.000 teu in Hapag-Lloyds IOS-dienst tussen Noord-Europa en India door tonnage van 8.500 teu, die al in januari moest starten, komt nu pas op gang. De ‘Madrid Express’ (13.371 teu) zal op 28 maart als eerste doorschuiven naar de FE4 Extra Loader Service tussen Noord-Europa en het Verre Oosten, ter vervanging van de ‘Kyoto Express’ (8.750 teu), die vandaag de IOS-vloot vervoegt.

Stefan Verberckmoes