2M snoeit tijdelijk in vaarschema van trans-Atlantische dienst

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'MSC Athens' van 8.827 teu
De ‘MSC Athens’ van 8.827 teu © Stefan Verberckmoes

Om de vele vertragingen weg te werken, schrappen de 2M-partners Maersk en MSC tijdelijk aanlopen in hun TA2/NEUATL2 Service naar de oostkust van de Verenigde Staten. Antwerpen is een van de drie aanloophavens die in Noord-Europa overblijven.

Slecht weer en congestie in de Noord-Amerikaanse havens hebben het vaarschema van de TA2/NEUATL2 Service verstoord. Om de stiptheid te verbeteren, zien Maersk en MSC zich verplicht om tijdelijk twee havens voorbij te varen. In de Verenigde Staten sneuvelt de eerste aanloop in Newark (New York), terwijl in Noord-Europa de Britse haven Liverpool vanaf april voor een zestal weken uit het vaarschema verdwijnt.

De vijf schepen van 6.500 tot 8.800 teu (foto) uit die trans-Atlantische dienst zullen tijdelijk alleen in Bremerhaven, Antwerpen (bij MSC PSA European Terminal – MPET) en Le Havre laden vooraleer de North Atlantic over te steken richting Baltimore, Norfolk en Savannah. De eastboundaanloop van Newark, vooraleer de schepen naar Bremerhaven terugkeren, blijft wel behouden.

Liverpool

De westboundaanloop van New York verdwijnt met onmiddellijke ingang. Het laatste schip dat nog Liverpool zal aanlopen, is de 6.541 teu grote ‘Maersk Puelo’ op 30 maart. Maersk en MSC hopen dat ze vanaf medio mei opnieuw het oorspronkelijke vaarschema zullen kunnen volgen.

Antwerpen

Het wegvallen van de snelle verbinding vanuit Antwerpen naar New York vormt geen onoverkomelijk probleem voor verladers of expediteurs met lading op die route. Newark blijft immers de eerste Amerikaanse loshaven van de TA3/NEUATL3 Service, die na de call in New York doorgaat naar Mexico en de US Gulf.

Stefan Verberckmoes