“Impact coronavirus op jaarcijfers niet meer goed te maken”

Nieuws, Scheepvaart
Bart Timperman

Hoe groot de impact van het coronavirus op de aan- en afvoer van containers vanuit China uiteindelijk zal zijn voor onze havens, valt nog niet in te schatten. Maar volgens Alphaliner, het bedrijf dat de containerlijnvaart monitort, is de totale containeroverslag in de Chinese havens tussen 20 januari en 6 februari met meer dan 20% gedaald. In het eerste kwartaal wordt een daling van de Chinese containertrafiek met 6 miljoen teu-containers verwacht.

“Onze containervolumes op China groeiden in 2019 met 16% tot 1,39 miljoen teu”, zegt woordvoerster Barbara Janssens aan Belga. “Als we ervan uitgaan dat we over heel 2020 beschouwd de totale trafiek van één maand verliezen, dan zal er 115.000 teu minder verscheept worden, oftewel 7% minder containertrafiek van en naar China ten opzichte van 2019. Als de situatie langer aanhoudt, kan dat cijfer zelfs nog verhogen.”

Zeebrugge

“Bij de CSP-containerterminal zijn er al twee aankomsten en twee vertrekkende schepen geschrapt”, verklaart de haven van Zeebrugge aan het persagentschap Belga. “De schepen worden zo’n veertig dagen op voorhand vastgelegd. We zullen dus pas in april zien wat de effectieve gevolgen zijn van het virus op de trafiek.”

Voor beide havens lijkt nu al vast te staan dat de gevolgen van het coronavirus duidelijk voelbaar zal zijn in de jaarcijfers voor het hele jaar 2020.

Tijdelijke werkloosheid

“Het is vandaag nog te vroeg om de impact goed in te schatten”, reageert Vlaams minister van Economie Hilde Crevits bij Belga. “Klanten kunnen teren op bestaande voorraden en later in het jaar dan meer invoeren om de voorraden weer aan te vullen. Het kan ook aanleiding geven tot het verschuiven van handelsstromen of kansen bieden aan onze bedrijven om meer te produceren.”

De minister wijst er nog op dat bedrijven die getroffen worden door logistieke problemen, een beroep kunnen doen op tijdelijke werkloosheid wegens overmacht. “Dat heeft collega Nathalie Muylle beslist. Bedrijven die op lange termijn effectief in financieringsproblemen zouden geraken, kunnen een beroep doen op Vlaamse waarborgen.”
 

Flows.be probeert de komende tijd exact te monitoren hoeveel op- en afvaarten er effectief worden geschrapt.

Bart Timperman