Rederijen op zoek naar andere terminal door sluiting Uniport

Nieuws, Scheepvaart
Adrie Boxmeer

De sluiting van de Uniport Terminal zat eraan te komen. In september berichtte Flows al hierover en over mogelijke andere veranderingen in de containerafhandeling in de Rotterdamse haven. Reden voor de sluiting: de Waalhaven, waar Uniport is gevestigd, is onbereikbaar voor megamaxschepen. De Nieuwe Waterweg is weliswaar onlangs over een lengte van 25 kilometer verdiept, maar verderop blijft de Beneluxtunnel een onneembare barrière. En omdat de Waalhaven vanuit Hoek van Holland bezien achter de tunnel ligt, is Uniport voor de allergrootste schepen niet bereikbaar.

Zoeken naar andere terminals

Door de sluiting van Uniport moeten diverse rederijen op zoek naar een andere terminal. Het gaat om de lijndiensten naar Noord-Brazilië en Oceanië van CMA CGM, een gezamenlijke dienst op Centraal-Amerika van StreamLines en Hapag-Lloyd en alle diensten van Eimskip en Unifeeder. Bij Uniport werken zo’n tweehonderd mensen. Vakbond FNV wil dat Uniport die medewerkers herplaatst bij de andere terminals van het bedrijf in de Rotterdamse haven. “Uniport kon de sluiting als gevolg van containerschepen die steeds groter worden, zien aankomen”, aldus een woordvoerder van de vakbond.

Adrie Boxmeer