Na CMA CGM en Hapag-Lloyd zweert ook MSC Arctische vaart af

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

“Voor de 21 miljoen containers die we jaarlijks voor onze klanten vervoeren, hebben we de Arctische corridor niet nodig”, zegt MSC. Die snelle doorsteek tussen Azië en Noord-Europa is nu nog maar gedurende enkele maanden ijsvrij en bevaarbaar, maar die periode wordt wel steeds langer omdat het poolijs alsmaar sneller smelt. Aponte noemt de verdwijning van dat Arctisch ijs ‘verontrustend’.

De Franse rederij CMA CGM was de eerste grote containerrederij die eind augustus in de marge van de G7-top beloofde om de Noordelijke Zeeroute niet te gebruiken. Topman Rodolphe Saadé riep zijn collega’s toen op om dat voorbeeld te volgen. Hapag-Lloyd was de tweede Europese carrier die verklaarde de route niet te zullen gebruiken zolang schepen schadelijke stoffen uitstoten die het ecosysteem kunnen beschadigen.

Eenmalig

Maersk is de enige rederij die tot nu toe bij wijze van test een ijsversterkt containerschip van 3.596 teu langs de Arctic van Zuid-Korea naar Bremerhaven liet varen tijdens een positioneringsreis in augustus vorig jaar (foto). De Deense rederij maakte daarbij meteen duidelijk dat het bij die ene passage van de ‘Venta Maersk’ zou blijven. Het gebruik van de Noordelijke Zeeroute leverde Maersk een tijdswinst van een tiental dagen op.

MSC beloofde om uit de Arctische wateren weg te blijven naar aanleiding van de publicatie van het jaarlijkse duurzaamheidsverslag. Daaruit blijkt dat de rederij uit Genève de CO2-emissies – om een ton lading over een afstand van een nautische mijl (1,85 kilometer) te vervoeren – in de periode 2015 tot 2018 al met 13% heeft verminderd. Bij de nieuwste generatie megamaxschepen van 23.756 teu is de ecologische voetafdruk gedaald naar 7,49 gram CO2 per ton en per ton nautische mijl.

Stefan Verberckmoes