Eimskip gaat voor simpele diensten met grotere schepen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Eimskip zal vanaf medio oktober ‘simpele’ lijndiensten aanbieden. Daarmee bedoelt de rederij dat er heel wat tussenstops zullen verdwijnen. In de zogenaamde Blue Line tussen Rotterdam, IJsland en de Faeröer, worden bijvoorbeeld de aanlopen in Scandinavië geschrapt zodat de transittijd tussen Rotterdam en Reykjavik een dag korter wordt. Twee eigen schepen van 1.467 teu worden vervangen door gehuurde eenheden van zo’n 1.800 teu. De rederij charterde al de ‘Viona’ van 1.856 teu, dat een recordschip wordt voor de onlangs uitgebreide containerterminal in Sundahöfn (Reykjavik).

De wekelijkse Yellow Line vanuit Rotterdam en Immingham en de veertiendaagse Grey Line vanuit Rotterdam worden samengevoegd tot een wekelijkse lijndienst tussen Noord-Europa en IJsland, die vooral gericht is op de invoer van vis in het Verenigd Koninkrijk. De combinatie van de twee diensten laat Eimskip toe om de gehuurde ‘Bakkafoss’ van 877 teu (foto) aan zijn eigenaar terug te leveren.

Red Line

De twee eigen schepen van 1.4687 teu uit de Blue Line schuiven op naar de zogenaamde Red Line, die de belangrijkste verbinding tussen Scandinavië en IJsland is. Beide schepen vervangen in die ‘rode’ dienst twee gehuurde eenheden van 1.025 teu, die aan hun eigenaar teruggeleverd worden.

Door grotere schepen in te zetten, strakkere lijndiensten aan te bieden en een schip minder in te zetten, hoopt Eimskip jaarlijks zeven tot negen miljoen euro te besparen op de operationele kosten. In die besparingen is ook de impact van de start van een Vessel Sharing Agreement (VSA) met de Groenlandse rederij Royal Arctic Line (RAL) meegerekend.

Uitgesteld

De start van dat VSA moet uitgesteld worden naar het tweede kwartaal van volgend jaar, omdat Eimskips eerste nieuwbouw van 2.150 teu met grote vertraging zal worden opgeleverd. De nieuwe ‘Bruarfoss’ zou volgende week op proefvaart vertrekken, maar bij de voorbereidingen op de werf in China raakte de ‘shaft generator’ beschadigd.

Het zusterschip ‘Dettifos’ zal nu als eerste in maart in dienst komen. De samenwerking met RAL kan in het tweede kwartaal starten, mits Eimskip tijdelijk een vervangschip huurt voor de ‘Bruarfoss’, die met zes tot acht maanden vertraging in dienst zal komen. Eimskip en RAL bestelden samen drie schepen van 2.150 teu bij Guangzhou Wenchong Shipyard, die eigenlijk al dit trimester in de vaart hadden moeten komen. De nieuwbouw ‘Tukuma Arctica’ voor RAL zal ook pas volgend jaar de Chinese werf verlaten.

Stefan Verberckmoes