Eastern Pacific gokt met schepen van 15.000 teu op lng

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Eastern Pacific nam dit jaar al drie containerschepen met een capaciteit van 15.052 teu in ontvangst van de Zuid-Koreaanse scheepswerf Hyundai Samho. Het gaat om de ‘CMA CGM Argentina’, de ‘CMA CGM Mexico’ (foto) en de ‘CMA CGM Panama’, die zoals de scheepsnaam het al duidelijk maakt, in langetermijncharter varen voor de Franse rederij CMA CGM. Deze schepen zijn uitgerust met een scrubber en krijgen nog het gezelschap van de nog op te leveren ‘CMA CGM Chile’ (in december) en ‘CMA CGM Brazil’ (april 2020).

Hyundai Samho bouwt voor reder Idan Ofer, die Eastern Pacific controleert, ook nog zes zusterschepen die op lng zullen varen. Omwille van de grotere brandstoftanks krijgen die een iets kleinere capaciteit van 14.812 teu. Dit sextet dat tussen juni 2020 en maart 2022 in de vaart moet komen, is volgens doorgaans goed ingelichte bronnen ook aan CMA CGM verhuurd voor een periode van 15 jaar aan een mooi tarief van 55.000 dollar per dag.

Markt

Idan Ofer gelooft dat er voor dit type van op lng varende containerreuzen een markt is. Daarom mag de Zuid-Koreaanse scheepswerf voor hem nog elf bijkomende zusterschepen bouwen voor oplevering in 2022 en 2023, zonder dat Eastern Pacific al een carrier heeft die deze schepen wil huren. De contacten met potentiële afnemers zijn volop gaande.

Tot nu toe is CMA CGM de enige grote containerrederij die voor lng-bunkering koos. Het is een publiek geheim dat ook Hapag-Lloyd en de Japanse alliantiepartner Ocean Network Express (ONE) de overstap naar lng als brandstof bekijken. Door schepen van 15.000 teu aan te bieden, kiest Idan Ofer voor een maximale flexibiliteit. Met een breedte van 51 meter (of twintig rijen containers bovendeks) zijn deze op lng varende nieuwbouwschepen maxi-neopanamax, wat betekent dat ze nog net binnen de grote sluizen van het Panamakanaal passen.

Stefan Verberckmoes