Conti-Lines breidt vloot uit met derde eigen schip

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen

De ‘CL Century’ heeft een draagvermogen van 60.300 MT. Het schip werd in 2015 gebouwd op de Japanse scheepswerf Japan Marine United (JMU). Het is uitgerust met een zuinige motor en moderne elektronische snufjes om het verbruik laag te houden. Zoals de andere schepen in eigendom werd het technisch management van het schip toevertrouwd aan Anglo Eastern Antwerp en vaart het onder Belgische vlag.

Nieuwe koers

Met de recente investeringen in eigen droge bulkschepen vaart de rederij een redelijk nieuwe koers. In 2017 verwierf ze twee Japanse schepen met een draagvermogen van 50.000 MT van de scheepswerf Oshima. Conti-Lines zegt oog te hebben voor kwaliteit en geeft daarom de voorkeur aan Japanse werven, die een goede reputatie hebben.

Aanleiding voor die nieuwe koers zijn de huidige lage tweedehandsprijzen die een goede opportuniteit bieden om te investeren in bulkschepen.

Staal en droge bulk

Conti-Lines specialiseert zich in het verschepen van staal en droge bulk met een vloot van gemiddeld 35 tot 45 schepen, voornamelijk korte- en langetermijncharters, aangevuld met de drie eigen schepen. Op jaarbasis gaat het om een vervoerd volume van ongeveer zes miljoen ton.

De schepen worden onder meer ingezet op routes vanuit Brazilië naar Europa en het Middellandse Zeegebied en naar de oost- en westkust van Centraal-Amerika. Vanuit de Baltische staten, de Zwarte Zee en het Middellandse Zeegebied varen ze op de Caraïben, de VS Golf en Centraal- en Zuid-Amerika. Vanuit Japan worden Pakistan, India, Oost-, Zuid- en West-Afrika en de Zuid-Amerikaanse westkust aangelopen. Vanaf het Europese continent en de Zwarte zee lopen de schepen West-Afrika aan.

Koen Heinen