Robots schilderen schepen van Hapag-Lloyd

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Wanneer schepen herschilderd worden, is dat zeker niet alleen om wat roestvlekken te camoufleren. De rederijen kiezen altijd voor verf waarop algen zo weinig mogelijk kunnen aanhechten. De aangroei van algen op de romp vergroot de waterweerstand van het schip en leidt dus tot extra brandstofverbruik.

Volgens ingenieur Jan-Evan Lütje van Hapag-Lloyds technische afdeling vlootbeheer, is het eenvoudig om verf te vinden waarop de eerste twee jaren na de schilderbeurt weinig tot geen aangroei komt. Om ook in de jaren nadien nog aangroei te voorkomen, moeten de oude verflagen goed verwijderd worden en moet de nieuwe verflaag zo egaal mogelijk worden aangebracht. Schepen gaan gemiddeld om de vijf jaar in een droogdok voor een uitgebreide controle- en onderhoudsbeurt.

Hogedrukreiniging

Als alternatief voor scheepsherstellers – waarvan de ervaring en kwaliteiten soms sterk variëren – zet Hapag-Lloyd nu bij wijze van test zogenaamde HTC-robots van de Oostenrijkse fabrikant Palfinger in. HTC staat voor Hull Treatment Carriers, die dankzij hogedrukreiniging met water oude verflagen verwijderen en daarna met zo weinig mogelijk ‘overspray’ nieuwe lagen aanbrengen.

De Hamburgse carrier ondervond al dat het schilderen met robots sneller gaat. Zij kunnen in een uur tijd een oppervlakte van 600 tot 800 vierkante meter coveren. De HTC’s zijn inzetbaar op de grootste delen van het schip. Voor het schilderen van de bulb, de kiel onderaan en de zone rond roer en schroef – samen goed voor 23% van de totale oppervlakte – zijn voorlopig wel nog altijd mensen nodig.

Stefan Verberckmoes