Ook Hamburg Süd lanceert onlinetool voor boekingen containers

Nieuws, Scheepvaart
Sven Josten

Vandaag lanceert Hamburg Süd ‘Instant’, een digitale applicatie voor het boeken van containers. Instant-gebruikers kunnen online vaste prijzen bekijken en hun lading rechtstreeks boeken. Tegelijkertijd garandeert Hamburg Süd aan klanten die vracht boeken via dit syteem dat er voldoende ruimte is. 

Dergelijke online-quotingtools nemen voortdurend toe in belang. Klanten geven zelf de details van het traject, de goederen en het containertype in. Het systeem genereert dan direct een offerte. Voor reders bieden die online-quotingtools het voordeel dat de medewerkers minder bezig moeten zijn met de zeer kleine aanvragen of verschepingen die maar sporadisch voorkomen. Bij Hapag-Lloyd produceert het Quickquotes-systeem een snelle en accurate offerte. De klant dient eerst een login te vragen. De ‘past performance’, de boekingen uit het verleden, worden mee in aanmerking genomen om te bepalen of het systeem een korting mee berekent of niet.

Maersk

Bij Maersk wordt niet gekeken naar hoeveelheden. Aanvragen tot veertig containers per verscheping krijgen dezelfde prijs als aanvragen voor één container. Maersk heeft zelfs twee aparte systemen, die verschillende tarieven geven voor dezelfde zaak. Het ene systeem bestond al langer, maar het nieuwe systeem – dat een paar weken geleden gelanceerd werd – is een combinatie van offerte en boeking. Dit laatste systeem gebruikt echte spottarieven en er is ook een systeem van ‘mutual penalties’ aan verbonden. Dat houdt in dat de klant de reder dient te vergoeden voor een ‘no show’, maar dat de klant ook dezelfde vergoeding ontvangt in geval van shortshipment.

Old school

Hyundai Merchant Marine (HMM) verkoos om geen commentaar te geven over hun methodes. Bij Evergreen is zo’n online-quotingtool in de maak. Een lanceringsdatum is nog niet bekend. “Het aantal boekingen dat bij Evergreen aan FAK (freight all kinds) wordt verscheept, is naar schatting maar 5%. Meer en meer komt de nadruk te liggen op trafiek van directe verschepers of ‘named accounts’ via expediteurs (waarbij de expediteur zijn klant noemt en het tarief alleen voor die trafiek geldt, red.). We zijn nog behoorlijk ‘old school’ en hechten groot belang aan directe contacten met onze klanten. Expediteurs worden bij ons erg gewaardeerd”, zegt Kenneth Carsauw van Evergreen.

Expediteurs

Sebastien De Vos van expeditiebedrijf Pateco betreurt dat ‘the human touch’ een beetje dreigt verloren te gaan door doorgedreven automatisering. “Voor aanvragen moeten we ons aanpassen. Dat betekent dat we voor Maersk en Hapag-Lloyd altijd via de online-quotingsystemen werken. Maar momenteel zijn er toch nog wel wat beperkingen. Zo hadden we laatst een IMO-aanvraag (vraag voor gevarengoederen, red.) met een klasse die niet in het systeem voorzien was en dan is het een hele lijdensweg om dat toch nog in orde te krijgen”, zegt De Vos. 

Onpersoonlijk

Ook Jos Swinnen van Robema bevestigt dat het allemaal toch wel wat onpersoonlijker geworden is. “Het effect is dat de reder met zijn online-quotingsysteem veelal dienst doet als benchmark en dat er dan soms nog wel wat mogelijk is bij een concurrent, waar personeel nog gemakkelijk aanspreekbaar is. Als expediteur moet je creatief zijn en het is niet zo dat je betere tarieven krijgt, alleen omdat je een expediteur bent”, zegt Swinnen.

Kwartaaltarieven

Altun Logistics realiseert meer dan de helft van zijn volumes op Turkije. “Wij maken sporadisch gebruik van deze systemen, maar genieten sowieso van goede tarieven op basis van onze volumes. We hebben dankzij onze goede relaties met de reders ook kwartaaltarieven op vaargebieden buiten Turkije. 99% van onze boekingen wordt gedaan via onze vaste tariefafspraken en die zijn bijna allemaal op ‘named account’ basis. Ik vind dat een heel goed systeem en het geeft voordelen aan beide partijen”, weet Hüseyin Altun.

Sven Josten