Hamburg en Piraeus presteren opvallend sterk in top 15

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Het Centre for Eurasian Maritime & Inland Logistics (CEMIL) van Shanghai Maritime University heeft een overzichtelijke infografiek gepubliceerd waaruit blijkt hoe het de vijftien grootste Europese containerhavens in de eerste jaarhelft is vergaan. Professor Theo Notteboom, die aan de Chinese universiteit verbonden is, merkt op dat de top 3-havens Rotterdam, Antwerpen en Hamburg het met een gemiddelde groei van 6,3% in de eerste maanden van dit jaar beter deden dan in het eerste semester van 2018 (+ 4,1%).

De drie havens doen het ook beter dan het wereldwijde gemiddelde, want volgens de Franse consultant Alphaliner steeg de wereldwijde containertrafiek in de eerste twee kwartalen van dit jaar met slechts 2,7% en 2,8%. Qua groei heeft Hamburg (+ 7,5%) in het eerste semester voor het eerst sinds lang weer Rotterdam (+ 6,4%) en Antwerpen (+ 5,1%) overtroffen. De Elbehaven snoepte begin dit jaar alle trans-Atlantische verkeer van THE Alliance van Bremerhaven af, wat meteen ook het verlies van Bremerhaven (- 5,7%) als vierde grootste Europese containerhaven verklaart.

Middellandse Zeehavens

Een andere vaststelling is dat sommige grote Middellandse Zeehavens het nog beduidend beter doen dan hun Noord-Europese concurrenten. Valencia kende als vijfde Europese containerhaven in de eerste jaarhelft een groei van 8,7%. De nummer zes, Piraeus, is de absolute groeikampioen met een plus 23,8%. Ook de nummer zeven, Algeciras, kende met + 8,2% een grotere trafiektoename dan de Noord-Europese top 3.

Behalve Bremerhaven was Southampton (- 9,5%) in het eerste semester de grootste verliezer. De Britse haven profiteerde vorig jaar van IT-problemen in de haven van Felixstowe en trok daarom tijdelijk extra diensten aan. Felixstowe kon met een magere groei van 1,3% dat verlies nog niet goedmaken, omdat London-Gateway, dat overigens (nog) niet in de top 15 voorkomt, een steeds groter deel van de Britse containerkoek voor zijn rekening neemt.

Stefan Verberckmoes