CLdN/Cobelfret snelste groeier in top 3 shortsea-rorocarriers

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Volgens het pas gepubliceerde rapport ‘Shipping Market 19’ van het Zweedse nieuwsplatform Shippax bleef Grimaldi vorig jaar de grootste shortsea-rororederij met een vrachtcapaciteit van 114.563 lijnmeter. De Italiaanse rederij, die onder meer ook Finnlines controleert, kende een vlootgroei van 1%.

De nummer twee in het shortsea-roroverkeer, DFDS, heeft de capaciteit in 2018 met 9,2% verhoogd naar 79.383 lijnmeter. Dankzij de forse groei met bijna een kwart werd CLdN ro-ro/Cobelfret bijna even groot met 78.996 lijnmeter. CLdN blijft overigens groeien: gisteren vertrok de gloednieuwe ‘Sixtine’, een derde nieuwbouw uit een reeks van vier schepen van 5.400 lijnmeter, voor de eerste keer vanuit Rotterdam (foto) naar de Humberhaven Killingholme. Eind juli werden nog twee zusterschepen bijbesteld in Zuid-Korea.

U.N. Ro-Ro

Ondanks het kleine verschil zal CLdN/Cobelfret wellicht nog een tijdje de derde grootste marktspeler blijven. DFDS heeft intussen immers de nummer vier, het Turkse U.N. Ro-Ro, overgenomen. Daardoor zal de Deense rederij dit jaar de nieuwe nummer een in het shortsea-rorotransport worden. De gecombineerde vloot van DFDS en U.N. Ro-Ro was vorig jaar al goed voor 120.986 lijnmeter en wordt nog verder uitgebreid.

Na de top 3 volgen rederijen die meteen een maatje kleiner zijn. Transfennica bekleedt de vierde plaats in de rangschikking van Shippax met een vlootcapaciteit van 30.367 lijnmeter. Op vijf staat Stena Line met 28.971 lijnmeter. De plaatsen in de tweede helft van de top 10 voor 2018 worden ingenomen door achtereenvolgens Onorato Amatori, Alternative Transport (Ekol), P&O Ferries, Cotunav en Seatruck Ferries. Net buiten de top 10 is de Amerikaanse rederij TOTE Maritime de eerste niet-Europese carrier in het lijstje.

Ferrymaatschappijen

Shippax maakte ook een rangschikking van de grootste ferrymaatschappijen. Daarvoor wordt alleen de vrachtcapaciteit van ropaxschepen geteld die zowel passagiers als vracht vervoeren. Freighters die tot twaalf chauffeurs mogen meenemen, worden dus niet meegeteld. De top 10 die in april van dit jaar werd opgesteld, wordt aangevoerd door Stena Line. Grimaldi Lines en DFDS zitten ook hier weer in de top 3. De vierde en vijfde plaatsen zijn voor P&O Ferries en de Spaanse ferrymaatschappij Armas (inclusief Trasmediterránea). De plaatsen zes tot tien worden ingenomen door respectievelijk GNV (MSC), Onorato Armatori, Attica Group (met onder andere Superfast en Blue Star Ferries), Balearia en de Japanse rederij Shin Nihonkai Ferry.

Stefan Verberckmoes