OOIL keert interimdividend uit aan Cosco Shipping Holdings

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Vorig jaar leed OOIL in de eerste zes maanden van het jaar nog een verlies van 10,3 miljoen dollar. Het positieve resultaat van dit jaar is onder andere te danken aan een stijging van de vervoerde volumes (+ 3,2%) en de omzet (+ 6,5%). Aan kostenzijde deed de duurdere bunkerprijs van gemiddeld 441 dollar per ton (tegenover 403 dollar vorig jaar) de uitgaven voor brandstof met 3% stijgen. Achter de schermen werd in de kosten gesneden door netwerkplanning, aankoop en informatica samen met de nieuwe zusterrederij Cosco Shipping Lines te organiseren.

Twee merken

OOCL en Cosco Shipping Lines kunnen nu ook elkaars containers gebruiken. Via diensten van de Chinese zuster biedt de rederij uit Hongkong nu ook nieuwe lijndiensten aan naar onder andere Latijns-Amerika, de Caraïben en Afrika. Ondanks de steeds nauwere operationele samenwerking, blijven OOCL en Cosco wel verschillende ‘merken’ met hun eigen commerciële teams.

De verkoop van OOCL’s containerterminal in Long Beach, die heel wat cash zal opleveren, is nog niet in de halfjaarcijfers verrekend. In afwachting van de op 29 april aangekondigde transactie, keert OOIL alvast een interimdividend uit, wat vooral hoofdaandeelhouder Cosco Shipping Holdings extra inkomsten oplevert.

Stefan Verberckmoes