Mogelijk afschaffing loodsplicht voor coasters in Rotterdam

Nieuws, Scheepvaart
Sven Josten

Arklow Shipping, een rederij met kantoren in Ierland en Rotterdam, vroeg loodsvrijstelling aan voor 31 van haar schepen maar dit werd geweigerd door de havenmeester van Rotterdam. De rechter besliste dat de motivatie van de havenmeester niet voldeed. De havenmeester beriep zich op een aantal technische elementen uit de Scheepsverkeerswet en uit het Loodsplichtbesluit van 1995. De rechter oordeelt dat onder andere het argument van de havenmeester over de veiligheid, ten onrechte is gebruikt. Hij stelt ook dat puur technische argumenten alleen niet volstaan: de soort van schepen (lichter van constructie) en zogenaamde binnen/buitenschepen, waarmee in feite estuaire vaartuigen worden bedoeld.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
ONDERWIJS
Onderwijs 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Mogelijk afschaffing loodsplicht voor coasters in Rotterdam – Flows

Mogelijk afschaffing loodsplicht voor coasters in Rotterdam

Nieuws, Scheepvaart
Sven Josten

Arklow Shipping, een rederij met kantoren in Ierland en Rotterdam, vroeg loodsvrijstelling aan voor 31 van haar schepen maar dit werd geweigerd door de havenmeester van Rotterdam. De rechter besliste dat de motivatie van de havenmeester niet voldeed. De havenmeester beriep zich op een aantal technische elementen uit de Scheepsverkeerswet en uit het Loodsplichtbesluit van 1995. De rechter oordeelt dat onder andere het argument van de havenmeester over de veiligheid, ten onrechte is gebruikt. Hij stelt ook dat puur technische argumenten alleen niet volstaan: de soort van schepen (lichter van constructie) en zogenaamde binnen/buitenschepen, waarmee in feite estuaire vaartuigen worden bedoeld.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login