Maersk start sneldienst tussen Verre Oosten en Noord-Europa

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De merknaam ‘AE19’ is vergelijkbaar met die van de zes maritieme diensten (AE1, AE2, AE5, AE6, AE7 en AE10) die de carrier uit Kopenhagen al tussen het Verre Oosten en Noord-Europa aanbiedt via het 2M Vessel Sharing Agreement met MSC.

De nieuwe dienst wordt op een heel andere leest geschoeid. In Azië wordt de lading voor de AE19-dienst door schepen van de intra-Aziatische dochter Sealand Asia naar de Russische haven Vostochniy vervoerd, waar de containers worden overgeladen op een trein met bestemming Sint-Petersburg. De treinreis doorheen Rusland neemt negen dagen in beslag.

Gdansk

De haven van Gdansk maakte deze week de aankomst van de eerste importlading van de AE19 Service bekend. Het transport tussen Rusland en de Poolse haven werd uitgevoerd door de ‘Calisto’ van 1.578 teu, een feederschip van Sealand Europe & Med dat wekelijks tussen Gdansk, Tallinn en Sint-Petersburg pendelt.

De eerste lading was afkomstig uit Busan en was achttien dagen onderweg. Ter vergelijking: een volledig maritiem transport tussen Busan en Gdansk met overslag in Shanghai heeft volgens de vaarschema’s van Maersk een transittijd van 42 dagen.

Strategie

De nieuwe gecombineerde sea/rail-service past in de strategie van Maersk om een ‘global integrator van containerlogistiek’ te worden. Daarvoor fuseerde de Deense rederij de lijnvaartactiviteiten met de logistieke activiteiten van Damco (dat al eerder spoorvervoer tussen China en Europa aanbod) en het inlandtransport van APM Terminals in de nieuwe divisie ‘Logistics and Services’.

Stefan Verberckmoes