Hapag-Lloyd voert boetes in voor misdeclaratie van gevaargoed

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Om de veiligheid van de bemanning, het schip en de lading aan boord te verzekeren, is het belangrijk dat de rederij precies weet welke lading aan boord is. Verkeerd aangegeven lading kan die veiligheid in het gedrang brengen. Daarom wil Hapag-Lloyd de verladers hiervoor verantwoordelijk houden.

De Duitse rederij is niet de enige die dergelijke maatregelen treft, maar bracht het probleem van de misdeclaraties via de aankondiging in China opnieuw onder de aandacht. De TT Club verwelkomt namens de verzekeringstak dit initiatief en benadrukt nogmaals de grote verantwoordelijkheid van de verladers. De TT Club sprak eerder van mogelijk 1,3 miljoen ‘potentieel instabiele’ containers per jaar.

Ongelukken

Ongelukken met containers met gevaargoed hebben de voorbije jaren al heel wat spectaculaire rampen veroorzaakt, zoals dit jaar nog met het schip ‘KMTC Hong Kong’ in de Thaise haven Laem Chabang of de gezonken ‘Grande America’ van Grimaldi.

Ook Hapag-Lloyd werd begin dit jaar verrast door een brand op het containerschip ‘Yantian Express’ (7.506 teu) toen het op kerstdag vorig jaar vertrok uit Port Said op weg naar Halifax. Het duurde uiteindelijk tot begin februari tot het schip de lading mocht lossen in Freeport (Bahamas). Intussen ligt het onfortuinelijke containerschip al een maand in Zhoushan (Ningbo) voor herstelling.

De grote gevolgen van het verkeerd aangeven van gevaarlijke lading werden ook in Flows al op de korrel genomen. Het initiatief van Hapag-Lloyd wil daar duidelijk iets aan doen, al vinden sommigen dat een boete van 15.000 dollar nog steeds veel te klein is tegenover de mogelijke financiële schade van een grote scheepsramp.

Stefan Verberckmoes