Hapag-Lloyd tikt vijf schepen van Evergreen op de kop

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Omdat er op de chartermarkt momenteel geen tonnage met een capaciteit van meer dan 5.100 teu onmiddellijk beschikbaar is, moeten containerrederijen er snel bij zijn om nieuwe charters af te sluiten. De vijf schepen van 8.827 teu die Hapag-Lloyd kon bemachtigen, zullen pas tussen april 2020 en januari 2021 aan de Duitse rederij overgedragen worden. Tot die tijd worden ze nog door Evergreen gehuurd.

Het gaat om vijf zusterschepen van de Griekse eigenaar Costamare. Die werden in mei 2011 besteld met het oog op een charter van zeven jaar aan Evergreen. Het kwintet werd in de loop van 2013 opgeleverd. Deze extra brede schepen met de namen ‘Valor’, ‘Value’, ‘Valiant’, ‘Valence’ en ‘Vantage’ liggen goed in de markt omdat ze een beperkte diepgang hebben en zijn uitgerust met 1.450 aansluitingen voor koelcontainers. Hapag-Lloyd is van plan om deze schepen vanaf volgend jaar in te zetten in lijndiensten van en naar de oostkust van Zuid-Amerika.

Tarief

Costamare zal Hapag-Lloyd dagelijks 34.500 dollar per schip aanrekenen. Daarmee betaalt de Duitse rederij weliswaar minder dan de 41.700 dollar/dag die Evergreen momenteel nog moet betalen, maar het tarief ligt wel beduidend hoger dan de 26.000 dollar/dag die tot voor kort voor schepen van 8.500 teu gevraagd werd. Het huren van schepen wordt opnieuw duurder omdat er niet veel tonnage vrijkomt.

Hapag-Lloyd broedt op plannen om mogelijk samen met de Japanse partner Ocean Network Express (ONE) een reeks schepen van 23.000 teu te bestellen, maar heeft op dit ogenblik geen nieuwe tonnage in aanbouw. De Hamburgse carrier is voor verdere vlootuitbreiding dus voorlopig op de chartermarkt aangewezen. Eerder dit jaar pikte Hapag-Lloyd ook al vier schepen van 13.371 teu in van de Duitse eigenaar Peter Döhle, die vroeger voor MSC hebben gevaren.

Stefan Verberckmoes