Antwerp Gateway breidt capaciteit met bijna een miljoen teu uit

Nieuws, Scheepvaart
Sven Josten

Bij Antwerp Gateway wordt nu de maximale capaciteit af en toe al bereikt, dus dringt een slimme inbreiding van de terminal zich op. Daarom begint DP World op de Antwerp Gateway terminal aan Kaai 1700 weldra met de uitrol van een plan om maar liefst 800.000 teu capaciteitsuitbreiding te verwezenlijken op dezelfde oppervlakte. De terminal moet tijdens de werkzaamheden, die ongeveer vijf jaar zullen duren, normaal blijven werken. Daarom wordt er voor een gefaseerde uitvoering gekozen.

Geen extra terrein

Bij een moeizaam onderhandelde overeenkomst tussen het Antwerps Havenbedrijf, MSC en DP World werden in 2014 de concessies aan het Deurganckdok herschikt. MPET kreeg de beschikking over een deel van de concessie van DP World om het hoofd te kunnen bieden aan de verwachte groei. Volgens de overeenkomst zou het terrein na zeven jaar terug ter beschikking komen van DP World, tenzij het Saeftinghedok dan nog niet operationeel zou zijn. Het is duidelijk dat dit niet het geval zal zijn in 2021. Een inbreiding van Antwerp Gateway moet voor DP World nu de oplossing bieden om de te verwachten volumegroei toch aan te kunnen. “Wij zoeken naar manieren om onze capaciteit te vergroten in de nabije toekomst en ons expansieplan maakt daar deel van uit”, zegt Kris Thieren, communication manager bij DP World.

Semiautomatische terminal

De oppervlakte moet efficiënter benut worden door het hele containerplein te gaan bedienen met automatische containerkranen (ASC’s). Nu wordt nog een heel deel bediend met straddle carriers. De automatische portaalkranen overspannen negen rijen containers, terwijl een klassieke straddle carrier slechts één container tussen de poten heeft. Er kan met deze kranen zes hoog gestapeld worden en de tussenruimte tussen de rijen containers is veel kleiner (minder dan veertig centimeter). Er zijn nu al een twintigtal van dit soort automatische kranen in gebruik. Maar de uitbreiding naar de zones die nu met straddle carriers worden bediend, zal de capaciteit dus aanzienlijk verhogen. De straddle carriers, ook wel olifanten genoemd, zullen de containers vanaf de ‘blauwe steen’ tot aan de containeryard blijven overvoeren.

Gefaseerde uitvoering

Het studiebureau Arcadis maakt de planning en het lastenboek in samenwerking met DP World. Nog dit jaar wordt een aannemer gekozen voor de aanpassingswerken van de terminal en voor de bouw van het nieuwe ‘operations’ gebouw. De blokken op het containerplein zullen dan worden ingericht: eerst twee, dan drie en tenslotte vier per keer. Dit houdt onder andere in dat er kraanrails moeten worden gelegd en dat de ondergrond van een nieuwe asfaltlaag wordt voorzien. Er zijn ook heel wat delen van de terminal die verplaatst moeten worden.

Extra kraancapaciteit

Naast de ASC’s worden er vier nieuwe portaalkranen gebudgetteerd. Die komen bovenop de bestaande elf stuks. De nieuwe kranen zullen geschikt zijn voor de allerlaatste generatie containerschepen. Aan de spoorbundel wordt ook een tweede portaalkraan gebudgetteerd. Gevraagd of er extra gates bij komen, zegt Jef Lambregts van DP World dat er bij de gates nog grond beschikbaar is maar dat er geen concrete plannen zijn om extra gates in te richten: “De congestie uit het verleden situeerde zich niet echt bij de gates. Omdat er zo veel extra blokken bijkomen waar de containers op- en afgezet zullen worden met de extra automatische kranen, voorzien we dat dit erg vlot zal gaan”, weet Lambregts. De dock dispatch van Transport Joosen bevestigde ons dat de congestieproblemen, waarvoor de terminal in het verleden kritiek te verduren kreeg, fel zijn verbeterd de laatste tijd.

Volumegroei invullen

Kris Thieren: ”DP World Antwerpen gelooft sterk in de ‘value proposition’ van de haven van Antwerpen en bouwt voor de toekomst.” Gevraagd wie de extra capaciteit gaat gebruiken in de toekomst, zegt ze: “Het is niet aan ons om de trafieken van onze klanten te bevestigen.”

Sven Josten