PSA krijgt concurrentie in Portugese MSC-hub

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De Terminal XXI in Sines, een joint venture van PSA (62%) en MSC’s terminaldivisie TIL (38%), behandelde vorig jaar 1,75 miljoen teu (+5%) en is daarmee een belangrijke draaischijf in het Europese netwerk van MSC. De terminal aan de Atlantische kust zal verder uitgebreid worden omdat de Portugese regering deze week heeft ingestemd met een ambitieus havenuitbreidingsproject.

PSA en TIL mogen 547 miljoen euro investeren om de jaarlijkse capaciteit van Terminal XXI te verhogen van 2,3 miljoen teu naar 4,1 miljoen teu. De huidige kaaimuur van 1.146 meter (waarvan 946 meter voor zeeschepen en 200 meter voor feeders) zal met 800 meter worden verlengd.

Tweede terminal

De Portugese overheid heeft ook de plannen goedgekeurd voor de aanleg van een tweede grote containerterminal (rechts op de tweede foto), waarvoor nog een exploitant wordt gezocht. Deze nieuwe ‘Vasco da Gama Container Terminal’ moet een jaarlijkse capaciteit van 3 miljoen teu krijgen. De aanleg van deze containerkade zal een investering van 642 miljoen euro vergen.

Hoewel de uitbreidingsplannen officieel zijn goedgekeurd, is er nog geen duidelijkheid over de timing van de havenuitbreiding. Voor de exploitatie van de tweede terminal moet Portugal ook eerst nog op zoek naar een containerbehandelaar die in Sines met PSA wil concurreren.

Taranto

Deze week viel er elders in Zuid-Europa nog ander interessant terminalnieuws te rapen. De Turkse containerbehandelaar Yilport heeft vriend en vijand verrast door een concessie-overeenkomst te sluiten om de Taranto Container Terminal in Zuid-Italië gedurende een periode van 49 jaar uit te baten.

CEO Robert Yuksel Yildirim heeft de deal gisteren via zijn twitteraccount bevestigd. De Taranto Container Terminal werd in 2001 geopend en had alleen Evergreen als grote klant. De Taiwanese rederij had er een belang in de terminal en wist ook Hutchison te overtuigen om mee te participeren. In 2014 ruilde Evergreen Taranto in voor Piraeus en een jaar later werd de concessie-overeenkomst opgezegd. Het is niet duidelijk of Yildirim al nieuwe klanten voor de Zuid-Italiaanse haven heeft.

In Istanbul is TIL de enige eigenaar van de Marport Terminal in Ambarli geworden. De terminaldivisie van MSC deed dat door de partner Arkas Holdings uit te kopen. De Marport Terminal aan de Egeïsche kant van Istanbul heeft een jaarlijkse capaciteit van 1,7 miljoen teu.

Stefan Verberckmoes