Maersk strikt opnieuw twee grote concurrenten voor TradeLens

Nieuws, Scheepvaart
Jonas Van Boxel

Een maand nadat CMA CGM en MSC in de TradeLens-familie werden opgenomen, zijn nu ook het Duitse Hapag-Lloyd en het in Singapore gevestigde ONE lid geworden, meldt Maersk. “Dankzij deze toevoegingen omvat het platform nu meer dan de helft van de globale containervaart”, klinkt het in een persbericht.

TradeLens maakt gebruik van blockchain om informatie over transacties tussen de deelnemers op een betrouwbare en fraudebestendige manier op te slaan. Alle partijen die bij een transactie betrokken zijn, krijgen op die manier inzage in alle data en documenten over de betrokken goederen. Maersk en IBM willen met TradeLens de internationale handel digitaliseren.

Aziatische markt

Volgens Martin Gnass, Managing Director Information Technology bij Hapag-Lloyd, heeft TradeLens grote stappen gezet naar een essentiële transformatie van de industrie. “Met vijf van de zes grootste rederijen op het platform kunnen we samen die transformatie versnellen. Zo creëren we meer vertrouwen, transparantie en samenwerkingen tussen de supplychains.”

Met zijn significante aanwezigheid op de Aziatische markt is ONE een belangrijke toevoeging om die markt voor TradeLens te ontsluiten. “We zijn blij dat we de kans krijgen om het platform mee te helpen uitbouwen”, reageert Managing Director Corporate and Innovation Noriaki Yamaga van ONE.

OOCL houdt boot af

Het Chinese OOCL, onderdeel van Cosco, liet begin juni nog weten dat het geen interesse heeft om aan te sluiten bij TradeLens. De rederij maakt deel uit van het concurrerende Global Shipping Business Network (GSBN) van CargoSmart. CMA CGM is overigens de enige rederij die vandaag van beide platformen deel uitmaakt.

Net zoals CMA CGM en MSC krijgen Hapag-Lloyd en ONE de rol van ‘trust anchor’, wat hen de taak geeft om informatie op het netwerk te valideren. Ook wordt voor hen een plek in de adviesraad van TradeLens gereserveerd.

Jonas van Boxel