DEME-schip volgde instructies centrale vóór vloedgolf

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen

Het schip (foto) werd nog maar pas in de vaart genomen en wordt momenteel ingezet bij de bouw van het plateau voor de Nieuwe Sluis Terneuzen. Daarvoor moet 300.000 m³ zand gewonnen worden. De werken worden gecombineerd met verdiepingswerken in de buitenhaven van Terneuzen.

Verkeerscentrale Vlissingen

Volgens DEME voer het schip zondagavond om 19.10 uur ter hoogte van het zogenaamde ‘Leugenaarshoofd’ bij Vlissingen, een drukke vaargeul erg dicht bij de kust. Op dat moment waarschuwde de verkeerscentrale Vlissingen dat een schip uit de andere richting kwam gevaren. “De ‘Bonny River’ heeft alle instructies van de centrale nageleefd en het schip dat uit de andere richting kwam veilig gekruist, net voorbij het ‘Leugenaarshoofd’ in de smalle Sardijngeul”, zegt het bedrijf.

Door de vloedgolf werden een zevental strandbezoekers in zee getrokken. Drie van hen werden voor onderzoek naar het ziekenhuis gevoerd.

Intern onderzoek

DEME is een intern onderzoek gestart om de oorzaak van het incident te achterhalen en herhaling in de toekomst te vermijden. Het bedrijf biedt ook zijn volle medewerking aan het onderzoek van de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA).

Koen Heinen