MSC bestelt ‘upgrade’ voor schepen van 16.652 teu

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

MSC heeft met MacGregor (onderdeel van Cargotec) en de Chinese scheepswerf afgesproken om geen details over de waarde van het contract of de precieze aard van de werken vrij te geven. MacGregor werkt voor de zes megaschepen, die intussen al vijf jaar in de vaart zijn, een zogenaamd ‘cargo boost’-programma uit, waarbij de exploitatiekost per vervoerde container zoveel mogelijk wordt gedrukt.

Hoger stapelen

Een van de voor de hand liggende ingrepen is de installatie van hogere ‘lashing bridges’ bovendeks, al dan niet in combinatie met een verhoging van de brug. Zo’n ingreep laat toe om de containers hoger te stapelen en dus de totale capaciteit van het schip te vergroten.

Dat er nog wat rek zit op de capaciteit van de zes schepen blijkt uit een vergelijking met schepen van CMA CGM. MSC’s schepen van 16.652 teu zijn 399 meter lang en 54 meter breed, wat betekent dat er bovendeks 21 rijen containers in de breedte worden geladen. CMA CGM liet in 2015 zes schepen in China bouwen die precies even lang en breed zijn, maar wel een grotere nominale capaciteit van 17.859 teu hebben.

Stefan Verberckmoes