ONE tekent zwaar verlies op in eerste jaar

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

De drie grote Japanse scheepvaartgroepen – MOL, NYK en K Line – publiceerden zopas hun resultaten over het boekjaar 2018 (dat pas op 31 maart afliep). Bij MOL is daarbij ook te lezen hoe het ONE in zijn eerste jaar verging.

Ocean Network Express ging op 1 april vorig jaar van start en vervoerde in dat eerste jaar 2,66 miljoen teu tussen Azië en Noord-Amerika en 1,69 miljoen teu tussen Azië en Europa.

Zwaar verlies

De Japanse krachtenbundeling in de containersector verliep niet rimpelloos. Na de eerste twaalf maanden moest de joint venture een verlies van 586 miljoen dollar op een omzet van 10,88 miljard dollar in de boeken schrijven.

Dat was toch nog iets beter dan de prognose die eind januari was opgesteld. Daar was sprake van een tekort van 594 miljoen dollar.

Aan de vrachtprijzen lag het niet. Die gingen omhoog, maar de vervoerde volumes namen af en de bunkerprijzen gingen omhoog.

Kleine winst

ONE hoopt dit jaar wel uit het rood te blijven. Voor 2019 schuift het een winst van 85 miljoen dollar op een omzet van 12,72 miljard dollar als forecast naar voor. De omzet zou er zo met 17% op vooruitgaan. Bijkomende kostenbesparingen en efficiëntiewinsten moeten ONE helpen vlot trekken.

De winstgevendheid blijft wel onder druk staan, want de winstvoorspelling voor het eerste halfjaar (een plus van 123 miljoen dollar van april tot en met september) slaat in het tweede semester (van oktober 2019 tot en met maart 2020) om in een verliesverwachting (-38 miljoen dollar). Een deel van de uitleg is te zoeken in de prognose dat de bunkerprijzen in dat tweede halfjaar stevig zullen stijgen van 445 naar 533 dollar per ton. Op 1 januari 2020 wordt de nieuwe wereldwijde zwaveluitstootnorm van kracht.

Jean-Louis Vandevoorde