North Sea Port bouwt offshorecapaciteit in Vlissingen verder uit

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

Vlissingen wordt de belangrijkste draaischijf voor de aanleg en het onderhoud van de windmolenparken op zee die Nederland naast de Belgische offshorewindparken aanlegt. De Zeeuwse haven wordt voor het zuidelijk deel van de Noordzee zo de tegenhanger van Oostende.

Ørsted is betrokken bij de aanleg van de twee eerste windparken op zee in die zone. Die staan te boek onder naam Borssele 1 en 2 en liggen een twintigtal kilometer voor de Zeeuwse kust. Die zullen met hun 752 MW aan capaciteit een miljoen huishoudens van elektriciteit voorzien.

Na de bouw van de windmolens zorgt het onderhoud voor het meeste werk. Ørsted zet in de Buitenhaven van Vlissingen, vlak naast het stadscentrum, hiervoor een basis op. Van daaruit kan met personeel en materieel gependeld worden naar de offshoreparken. De bouw van het kantoor- en magazijngebouw startte vorig jaar al.

North Sea Port rust dat station uit met een kaai en aanlegsteigers. De kade krijgt een lengte van honderd meter en twee drijvende steigers met ligplaatsen voor vier schepen. Het gaat dan niet om grote installatieschepen, maar om CTV’s (crew transfer vessels) voor het transport van personeel. Kaai en steigers zullen tegen november klaar zijn.

Als de windparken operationeel zijn, zal de basis goed zijn voor vijftig à honderd banen. Vanuit Vlissingen zal Ørsted instaan voor de hele planning en coördinatie van bouw en onderhoud, het beheer van de offshore windmolens, voorbereidend technisch werk en opslaglogistiek.

Jean-Louis Vandevoorde