MSC verhuist trafiek van Hamburg naar Antwerpen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

MSC herschikte de Baltische feederdiensten door onder andere de Zweedse transhipments van/naar Helsingborg en Göteborg van Rotterdam en Bremerhaven naar de MSC PSA European Terminal (MPET) aan het Deurganckdok terug te halen. Ongeveer gelijktijdig daarmee wijzigt de rederij uit Genève ook de rotaties van de shortseadiensten tussen Noord-Europa, het Verenigd Koninkrijk en het Iberisch schiereiland.

De vroegere Liverpool Relay Service, die Liverpool en Greenock met Le Havre en Antwerp verbond, krijgt er deze maand aanlopen in Portbury (Bristol) en Hamburg bij. Deze shortseadienst van/naar de Britse westkust wordt voortaan met drie schepen van 1.730 tot 2.162 teu verzekerd en fungeert nu ook als een feederdienst tussen Hamburg en Antwerpen in beide richtingen.

Westkust Zuid-Amerika

Het doortrekken van deze dienst naar Hamburg valt samen met een herziening van de Europese rotatie van MSC’s dienst tussen Noord-Europa en de westkust van Zuid-Amerika. De Hamburgse aanloop werd deze maand geschrapt, zodat de dienst met negen in plaats van tien schepen verzekerd kan worden. Deze noord-zuiddienst genereert grote ‘call sizes’ omdat er schepen met een capaciteit van 8.819 tot 12.217 teu worden ingezet.

In de Hamburgse statistieken zal het vertrek van de dienst naar de Zuid-Amerikaanse westkust niet opvallen, omdat de volumes nu op andere schepen van MSC tussen de Noord-Duitse haven en de Scheldehaven zullen geladen worden. Voor MPET gaat het om een nieuwe transhipmenttrafiek die in de statistieken dus dubbel geteld zal worden en een paar honderdduizend extra teu kan opleveren.

Noord-Spanje

Dat Portbury wordt toegevoegd aan de rotatie van de Liverpool Relay Service is het gevolg van de stopzetting van een shortseadienst die vanuit Antwerpen zowel Portbury als de Noord-Spaanse havens Gijon en Bilbao bediende. De verbinding tussen Antwerpen en Noord-Spanje wordt nu overgenomen door de dienst naar Portugal en Marokko, waarin grotere schepen van 2.506 tot 2.754 teu ingeschakeld worden.

De dienst naar Marokko loopt op de terugweg naar Antwerpen niet langer de Franse havens Montoir en Brest aan. Beide Franse havens aan de Atlantische kust behouden wel een wekelijkse verbinding met de Antwerpse MSC-hub via een nieuwe shortseadienst die ook de Britse haven Teesport aanloopt. Tilbury en Grangemouth behouden eveneens een wekelijkse connectie met Antwerpen dankzij een nieuwe wekelijkse shuttle met het schip ‘Grete Sibum’ van 1.036 teu.

Stefan Verberckmoes