Jan De Nul bestelt reuzenschip voor installatie windmolenparken

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

Na de aankoop van de ‘Vole au Vent’ en de ‘Taillevent’ gaat Jan De Nul ditmaal resoluut voor nieuwbouw. De waterbouwer uit Hofstade had die intentie ook duidelijk kenbaar gemaakt bij de doop in Oostende van zijn jongste offshore jack-upschip (een hefship dat op eigen poten kan staan).

De Nul plaatste bij de Chinese scheepswerf Cosco Shipping Heavy Industry een bestelling voor een gloednieuw installatieschip. Dat krijgt ditmaal geen culinair getinte naam, maar die van de Franse achttiende-eeuwse schrijver en filosoof ‘Voltaire’.

Revolutionair

De Nul spreekt van een revolutionair schip. Het versterkt niet alleen zijn capaciteit in die sector maar het is ook afgestemd op de steeds grotere afmetingen van de offshore windmolens. “We maken ons klaar voor de nieuwe generatie van offshore windprojecten”, klinkt het op de hoofdzetel van de groep. “De sector wereldwijd investeert in de ontwikkeling van een nieuwe generatie turbines. Die kunnen meer dan 270 meter hoog zijn en hebben wieken van 120 meter lang.”

Met de hogere installatiehoogtes en grotere funderingen die daarbij vereist zijn, krijgen de bestaande installatieschepen het steeds lastiger.

Ongeëvenaard

De ‘Voltaire’, die ook in de offshore olie- en gasindustrie zijn nut zal bewijzen, is daar een antwoord op. De hoofdkraan kan meer dan 3.000 ton tillen. “Ongeëvenaard”, noemt de groep dat. Het schip zal op zijn vier poten kunnen werken op dieptes van ongeveer 80 meter, 14.000 ton lading aan boord kunnen nemen en accommodatie bieden voor honderd opvarenden.

In vergelijking met zijn twee huidige jack-upschepen van Jan De Nul zal het schip bijna tweemaal meer dekruimte hebben.

“Van top tot teen, met de palen op maximale waterdiepte en de hoofdkraan opgesteld, is de ‘Voltaire’ even groot als de Eiffeltoren in Parijs”, geeft Jan De Nul mee.

Extreem lage emissies

Het schip krijgt bovendien dezelfde uiterst geavanceerde, “baanbrekende” filtertechnologie voor uitlaatgassen ingebouwd als alle andere schepen met extreem lage emissies (ULEV, ultra low emission vessels) in de vloot van de groep. Het zal zo voldoen aan de strengere Europese richtlijnen inzake uitstoot aan land of op binnenwateren. “De ‘Voltaire’ wordt het eerste zeegaande installatieschip ter wereld met extreem lage emissie én met Euro Stage V-certificatie”, zegt De Nul.

De ‘Voltaire’ zal varen op gasolie, maar uitgerust zijn met een uiterst geavanceerd tweeledig uitlaatgasfiltersysteem met een selectief katalytisch reductiesysteem (SCR) en een dieselpartikelfilter (DPF).

Jean-Louis Vandevoorde