Exmar incasseert 11,4 miljoen verlies in eerste kwartaal

Nieuws, Scheepvaart
Michiel Leen

Echt denderend zijn de resultaten van het eerste kwartaal niet te noemen voor Exmar. De omzet stijgt tot 52,3 miljoen, met een bruto bedrijfswinst van 13,6 miljoen, maar de financiële verplichtingen van de groep knagen daaraan tot er een nettoresultaat van -11,4 miljoen euro op de tabellen staat. De innovaties waarin het bedrijf al enkele jaren stevig investeert, hebben voor een grote schuldenlast gezorgd. 

Lng to the rescue? 

Vooral de lng-activiteiten moeten in de nabije toekomst voor soelaas zorgen. De bijdrage tot het bedrijfsresultaat (ebit) voor de lng-divisie voor het eerste kwartaal 2019, was -3,0 miljoen dollar. Ter vergelijking: vorig jaar was ze goed voor 29,6 miljoen in het eerste kwartaal, maar dan dankzij een eenmalige meerwaarde van 30,9 miljoen op de verkoop van de ‘Excelsior’. Maar de groep maakt zich sterk dat de inkomsten binnenkort wel zullen volgen. Het FSRU-platform (drijvende hervergassingseenheid op een platform gebaseerd) ontvangt sedert oktober 2018 huurinkomsten onder de overeenkomst met Gunvor. De financiering voor de FSRU verloopt volgens schema en de afronding van de financiering wordt in het tweede kwartaal van 2019 verwacht.

De Tango-liquefactie-eenheid (Floating Liquefaction barge ‘Tango FLNG’), is geïnstalleerd en veilig aangemeerd in het Argentijnse Bahia Blanca, voor inbedrijfstelling. Ondertussen heeft de eenheid haar eerste lading ontvangen voor de inkoeling van de cargotank. Eens operationeel, wordt de eenheid aan haar klant geleverd voor finale oplevering. Vanaf mei worden de eerste inkomsten verwacht en vanaf september 2019 zou de eenheid volledig in bedrijf zijn.

Weg bij Hanjin

In de eerste maanden van 2019 heeft Exmar haar liquiditeitspositie versterkt: door de herfinanciering van de resterende vier schepen met druktanks en de terugbetaling van de voorschotten na verbreking van de scheepsbouwcontracten met Hanjin Heavy industries. Exmar verbrak de twee scheepsbouwcontracten bij Hanjin Heavy Industries & Construction scheepswerf, die wegens financiële moeilijkheden gerechtelijk akkoord aanvroeg. Op 2 april 2019 werden de aanbetalingen voor de twee schepen gerecupereerd onder de terugbetalingsgarantie van de Korea Development Bank. Exmar zal haar verbintenissen met het Noorse Equinor ASA nakomen en twee nieuwe VLGC-tankers met lpg als brandstof leveren. Daarvoor lopen onderhandelingen met andere werven.

Michiel Leen