Cagliari verliest grootste klant en hubstatus

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Eind april schrapt Hapag-Lloyd de haven op het eiland Sardinië uit het vaarschema van vier lijndiensten. Het gaat om drie diensten tussen het Middellandse Zeegebied en Noord-Amerika, en de Levante Express tussen de Westmed en de Eastmed. Met het verlies van de drie trans-Atlantische lijnen verliest Cagliari ook Hamburg Süd (Maersk) en Zim als klanten, omdat die twee carriers op dat vaargebied met Hapag-Lloyd samenwerken.

Volgens de Hamburgse rederij worden de aanlopen opgeofferd om de stiptheid van de lijndiensten in kwestie te verbeteren. Alle transhipmentoperaties die nu nog op CICT gebeuren, verhuizen begin mei naar Livorno. Hapag-Lloyd blijft Cagliari alleen nog bedienen met de EMX Service. Dat is een wekelijkse dienst van Cosco Shipping Lines en OOCL tussen Noord-Europa (Felixstowe, Hamburg en Antwerpen) en Turkije, waarvoor de Duitsers een van de vier schepen leveren.

Shortseadiensten

Voor de exploitant van CICT, Contship Italia, is het verlies van de hubfunctie een bijzonder zware klap. De terminal houdt in mei alleen nog shortseadiensten over. Het wordt aartsmoeilijk voor Contship Italia om een andere grote carrier te vinden die Cagliari als hub wil gebruiken. De grote containerrederijen hebben al hun hubs voor de Westmed gevestigd in onder andere Algeciras, Tanger, Valencia, Marsaxlokk (Malta) of Gioia Tauro.

Hapag-Lloyd werd in 2004 actief in Cagliari omdat de toenmalige Grand Alliance haar hub in de Westmed van Gioia Tauro naar CICT verhuisde. Na de opheffing van die alliantie behield de Duitse rederij Cagliari als hub voor trans-Atlantische diensten. Vanaf volgende maand zal Hapag-Lloyd Sardinië voornamelijk bedienen via een feederdienst van Unimed Feeder Service van/naar Genua, Livorno en Marsaxlokk.

Stefan Verberckmoes