Verzekeraar TT Club luidt alarmklok over gevaargoed in containers

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

De brand aan boord van de ‘Yantian Express’ van Hapag-Lloyd en het zinken van de ‘Grande America’ van Grimaldi hebben het thema van gevaargoed in containers opnieuw bovenaan op de veiligheidsagenda gezet. “Het is gemiddeld om de zestig dagen dat er ergens aan boord van een containerschip een brand is. Dit jaar zitten we al aan vier grote ladinggerelateerde branden”, stelt TT Club vast.

Dat soort ongevallen heeft vaak verstrekkende gevolgen, onderstreept de verzekeraar: mensenlevens gaan verloren, lading en schepen lijden miljoenenschades en logistieke ketens raken zwaar verstoord.

Incorrecte afhandeling

Het draait vaker dan niet om wat TT Club onder de algemene noemer plaatst van “incorrecte afhandeling van gevaargoed”. Dat gaat van een ontoereikende lashing & securing tot onvolledige transfer van documentatie en gegevens. In het bijzonder betreft het een (al dan niet bewuste) verkeerde opgave van de juiste aard van de in de containers vervoerde goederen, wat in het verzekeringsjargon ‘misdeclaration’ heet.

Dat is het belangrijkste pijnpunt, onderstreept risk management director Peregrine Storrs-Fox. De verzekeraar verwijst in dit verband ook naar eerdere incidenten zoals de ontploffing op de ‘MSC Flaminia’ in 2012 en de brand aan boord van de ‘Maersk Honam’ vorig jaar.

Grootste risico op ramp

“Verkeerd opgegeven, gelabeld, verpakt of gewoon slecht geïdentificeerd gevaargoed vertegenwoordigt het grootste potentieel risico op een ramp”, zegt Storrs-Fox. Ramingen hebben het over minstens 1,3 miljoen containers met “potentieel onstabiel gevaargoed” per jaar.

Volgens TT Club valt maar liefst 66% van alle ongevallen die leiden tot schade aan de vervoerde goederen, naar dit soort oorzaken terug te brengen. Het kostenplaatje in de transportverzekeringsbranche loopt op tot meer dan 500 miljoen dollar per jaar.

Rederijen zoals Maersk en Hapag-Lloyd hebben de strijd met de verkeerde opgave van gevaargoed recent verscherpt. Daarnaast bestaan al langer systemen als CINS (Cargo Incident Notification System) waarmee marktspelers informatie over potentiële risico’s delen. TT Club doet zijn eigen duit in dat zakje met een aantal initiatieven rond preventie en bewustmaking. Want volgens de verzekeraar is ook een andere ingesteldheid van vele partijen vereist.

Jean-Louis Vandevoorde