Onbemande duikboot inspecteert wrak van Grimaldi

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De ‘Grande America’ kwam in de nacht van vorige zondag op maandag in de problemen toen brand uitbrak in een bovendeks geladen container. De bemanning kreeg het vuur niet onder controle en moest het schip verlaten. Naarmate steeds meer lading aan bakboordzijde in vlammen opging, ging de conro meer naar rechts overhellen om op dinsdagmiddag uiteindelijk te zinken.

Volgens Grimaldi had het schip op de garagedekken op dat moment 2.210 voertuigen aan boord, waarvan er 1.298 nieuw waren. Er waren ook 365 containers aan boord, waarvan er 247 bovendeks stonden. 45 containers bevatten goederen die de IMO als gevaarlijke stoffen beschouwt. Daarvan stonden er 34 bovendeks. Alle lading was in Antwerpen en Hamburg aan boord genomen en was bestemd voor Casablanca, West-Afrika en de oostkust van Zuid-Amerika.

Onderzoekschip

In overleg met de Franse overheid stuurt Grimaldi nu het hydrografisch onderzoekschip ‘Pourquoi pas’ (foto) naar de plek waar de conro gezonken is. Dat schip van het Franse instituut voor oceanografisch onderzoek Ifremer, heeft onbemande duikboten aan boord. Er zal een vanop afstand bestuurde duikboot ingeschakeld worden om het wrak van de ‘Grande America’, dat op een diepte van 4,6 kilometer ligt, te inspecteren.

De hoogste prioriteit van de Italiaanse rederij en de Franse maritieme prefectuur is momenteel het opruimen van de olievervuiling. Uit inspectievluchten van de Franse marine blijkt dat er zich twee oliesporen hebben gevormd op zo’n 315 kilometer van de Franse kust ter hoogte van La Rochelle. Het eerste spoor is 13 kilometer lang en 7 kilometer breed. Het tweede oliespoor is dunner en meet 9 bij 7 kilometer.

Grimaldi heeft de zeesleepboot ‘Union Lynx’ ter plekke laten sturen om de vervuiling in kaart te brengen en nog drijvende containers te bergen. De Franse marine zet van zijn kant drie schepen in om de olievervuiling op te ruimen.

Stefan Verberckmoes