Maersk start derde dienst met jumbofeeders naar de Baltic

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Voor Bremerhaven is dat een kleine opsteker, want de Noord-Duitse haven verloor begin dit jaar het trans-Atlantisch verkeer van Hapag-Lloyd met bijhorende transhipments van en naar de Baltic. Ook de AE7/Condor Service van de 2M partners Maersk en MSC tussen het Verre Oosten en Noord-Europa zal binnenkort niet langer Bremerhaven aanlopen.

Maersk bestelde bij de Chinese scheepswerf Cosco Zhoushan Shipyard zeven jumbofeeders van de V-klasse, die met hun capaciteit van 3.596 teu veruit de grootste shortseaschepen met ijsklasse 1A zijn, die specifiek voor Baltische shortsearoutes gebouwd worden. Dit septet kreeg de bijnaam ‘winterpaleizen’.

De eerste twee werden in april vorig jaar ingeschakeld in een dienst tussen Rotterdam en Sint-Petersburg. In augustus vorig jaar volgden de ‘Vayenga Maersk’ en de ‘Venta Maersk’ (foto) die in Wilhelmshaven en Felixstowe aansluiten op de deepseadiensten van Maersk. Deze twee feeders zullen voortaan in Bremerhaven (nieuw ter vervanging van Wilhelmshaven) en Felixstowe laden voor Kotka en Riga.

Gewacht

Sealand Europe & Med heeft gewacht tot het vijfde en zesde schip van de V-klasse in Europa beschikbaar zijn om de derde jumbofeederdienst te starten. De ‘Vuoksi Maersk’ werd in afwachting van de komst van de ‘Vilnia Maersk’ een tijdje ingeschakeld in de Canada Atlantic Express (CAE) op Montreal, die onder andere Antwerpen aanloopt.

De start van de nieuwe dienst leidt tot een herschikking van sommige diensten die nu nog Klaipeda en Rauma aanlopen en laat Maersk toe om een aantal gecharterde schepen aan hun eigenaars terug te leveren. Dat laatste geldt onder andere voor de ‘Rijnborg’ van 1.712 teu en de 1.358 teu grote zusterschepen ‘Suderoog’ en ‘Mercs Jaffna’.

Als gevolg van die herschikkingen verliest Bremerhaven wel een directe verbinding met Kaliningrad. Die Russische haven zal voortaan vanuit Maersks hub in Gdansk bediend worden met de ‘Petkum’ van 1.304 teu. Dit schip komt beschikbaar na de wijzigingen en zal vanuit Gdansk behalve Kaliningrad eveneens Petrolesport in Sint-Petersburg aanlopen. De Poolse haven Gdansk krijgt er ook een wekelijkse shuttle van en naar Riga bij.

Stefan Verberckmoes